Terapia pedagogiczna

Drodzy Rodzice 

Znajdziecie tutaj propozycje zabaw i ćwiczeń  z zakresu terapii pedagogicznej. Życzymy wspaniałej zabawy

Zabawy terapeutyczne i przykłady ćwiczeń

Gra w memory – jest to gra, której zasady – nawet dla bardzo małych dzieci – są proste i nie wymagają od nas długiego tłumaczenia. Zabawa ta polega na szukaniu par – czyli dwóch identycznych obrazków. Rozkłądamy karty tak, aby wszystkie obrazki były zakryte. Przebieg rozgrywki: pierwszy gracz odkrywa dwie karty – jeśli nie są identyczne – ponownie je zakrywa. To samo robi drugi gracz. Zadaniem dziecka jest zapamiętywanie położenia obrazków, dlatego należy pilnować by dziecko chwilkę przyjrzało się obrazkom, zanim je z powrotem zakryje. Początkowo dziecko może mieć tendencję do odruchowego zakrycia obrazków gdy tylko dostrzeże, że nie są identyczne, jednak należy zwrócić uwagę, żeby dziecko odkryło obrazki i zakryło je dopiero po chwili. Gra pozytywnie wpływa na percepcję wzrokową, pamięć i spostrzegawczość, ćwiczy koncentrację uwagi i rozwija umiejętności społeczne, gdyż wymaga od dziecka przestrzegania zasad i cierpliwego czekania na swoją kolej. Karty do gry w memory mają mnóstwo zalet dlatego powinny znaleźć się w każdym domu, jednak jeśli jeszcze ich nie posiadacie, możemy skorzystać z internetowych wersji tej gry, które odnajdziemy na stronach z grami edukacyjnymi dla dzieci poniżej link do strony: https://www.miniminiplus.pl/noddy-detektyw-w-krainie-zabawek/gry/noddy-memory

Zabawa sensoryczna - rozpoznawanie przedmiotów poprzez dotyk – zanim rozpoczniemy zabawę do worka, bądź pudełka z wyciętą dziurą (przez którą dziecko będzie mogło wkładać rękę) wrzucamy różne zabawki i przedmioty, które dziecko będzie miało rozpoznać po dotyku. Następnie prosimy dziecko o włożenie ręki do pudełka, złapanie jednego przedmiotu i odgadniecie co to jest. Gdy dziecko poda nam swoją propozycję prosimy, aby wyciągnęło przedmiot i sprawdziło czy ma rację. Dobierając przedmioty do zabawy starajmy się, aby były to rzeczy znane dziecku o różnej fakturze i kształcie, tak aby pobudzić receptory i wyobraźnie dziecka. Przykładowe przedmioty: piłeczka, kostka do gry, autko, klocek, gąbka, kredka, maskotka, plastikowy kubeczek, łyżka itp. link: https://www.youtube.com/watch?v=6tYci_Oq9XM

Smakowita zgadywanka – do tej zabawy przygotowujemy różne produkty spożywcze o charakterystycznym smaku, np. sól, cytrynę, dżem, czekoladę, wybrane owoce np. kawałek jabłka, truskawkę, winogron oraz opaskę na oczy dla dziecka. Przed rozpoczęciem zabawy zakrywamy dziecku oczy. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie po smaku co właśnie zjadło i opisanie jaki to miało smak. Pamiętamy by naszą apetyczną zgadywankę przygotowywać tak, by dziecko przed zabawą nie widziało produktów, które będzie starało się rozpoznać. Nagrodą za udział w zabawie może być wspólne przygotowanie ulubionego deseru, bądź ulubionej potrawy dziecka.

Praca indywidualna – dla usprawnienia pracy rączek proponujemy by każdego dnia dziecko miało możliwość wykonania karty pracy polegającej np. na łączeniu kropek, rysowaniu po śladzie, kolorowaniu wg kodu. Jeśli nie posiadamy w domu tego typu książeczek i nie mamy w domu możliwości wydruku tego typu materiałów z internetu, możemy sami narysować dziecku zadanie np. zaczynając szlaczek i prosząc o jego dokończenie, bądź prosząc dziecko o narysowanie obrazka wg naszej instrukcji (np. narysuj na środku domek, w lewym górnym rogu słońce itd.). Jeśli dostrzeżemy, że dziecko ma spore trudności z rozróżnianiem stron i kierunków na kartce możemy najpierw poprosić, aby dziecko kładło w wyznaczonym przez nas miejscu na kartce np. klocek lub inną drobną zabawkę. Jeśli dziecko nadal robi błędy cierpliwie poprawiajmy je i spokojnym głosem mówmy (klocek leży: na środku kartki/w lewym dolnym roogu/w prawym górnym rogu itd.) Elementem zaskoczenia może być położenie przedmiotu pod kartką – gdyż dziecko musi nagle zmienić perspektywę.

Temat: Wakacje

a) Rozwijanie percepcji wzrokowej, koncentracji uwagi oraz procesów logicznego myślenia. "Wakacje nad wodą" - kolorowanie obrazków spełniających podane kryterium. Link do kart pracy zamieszczamy poniżej:

https://1.bp.blogspot.com/-InoJJdKVi6E/WxrYbYVcY0I/AAAAAAAACBU/x0sqXtw6vEUqWsb7xXJi6nR9Gcbc3zTywCEwYBhgL/s1600/Wakacje%2BLato%2Bkarty%2Bpracy%2Bdla%2Bdzieci1%2B%25284%2529.png

b) Rozwijanie percepcji wzrokowej, procesów logicznego myślenia. "Gdzie wybieram się na wakacje?" - łączenie w pary postaci z miejscem w które zamierzają się wybrać. Link do karty pracy zamieszczamy poniżej:

http://2.bp.blogspot.com/-880hSI9Ioi8/VAxR1UK1nGI/AAAAAAAADvQ/lWXbnL5tS6I/s1600/scn0069.jpg

c) Rozwijanie percepcji wzrokowej, koncentracji. "Na plaży" - wyszukiwanie różnic pomiędzy obrazkami- dorysowywanie brakujących elementów na drugim obrazku. Link do karty pracy zamieszczony poniżej:

https://i.pinimg.com/originals/69/cf/dc/69cfdcbf38d271a9976e54d09bc5fd30.jpg

d) Ćwiczenie grafomotoryczne. Rozwijanie koncentracji uwagi oraz percepcji wzrokowej. "Aparat" - kolorowanie wg kodu. Link do karty pracy zamieszczamy poniżej:

https://www.pracowniasi.pl/uploads/media/default/0001/01/5770fd9705c6d_preview/1.jp

Temat: Uczę się przeżywać chorobę swoją i innych

a) Rozwijanie koncentracji uwagi, percepcji słuchowej oraz procesów logicznego myślenia. „U lekarza”- Rozwiązywanie zagadek:

W tym dużym budynku jest dużo łóżek. Leżą tam pacjenci krócej albo dłużej.(szpital)

Do tego sklepiku czasami chodzimy po krople, syropki i witaminy. (apteka)

Na dużym fotelu pacjentów przyjmuje. Rzadziej wyrywa, częściej plombuje. (dentysta)

Na tej kartce doktor wypisuje leki. Potem pójść z nią trzeba szybko do apteki. (recepta)

Przepisane w recepcie w odpowiedniej ilości pacjentowi pomogą na dolegliwości. (leki)

Tan pan albo pani najtrafniej może, gdy jesteś chory postawić diagnozę. (lekarz)

b) Rozwijanie procesów logicznego myślenia oraz percepcji wzrokowej. Ćwiczenia w mowie. „Z wizytą u doktora”- historyjka obrazkowa. Dziecko układa obrazki w kolejności, uzasadnia swoją decyzję. Linki do obrazków zamieszczone poniżej:

https://chomikuj.pl/wanda-przedszkole/Zawody/lekarz/chory1,246189720.jpg

https://chomikuj.pl/wanda-przedszkole/Zawody/lekarz/chory2,246189744.jpg

https://chomikuj.pl/wanda-przedszkole/Zawody/lekarz/chory3,246189804.jpg

https://chomikuj.pl/wanda-przedszkole/Zawody/lekarz/chory4,246189836.jpg

https://chomikuj.pl/wanda-przedszkole/Zawody/lekarz/chory5,246189608.jpg

https://chomikuj.pl/wanda-przedszkole/Zawody/lekarz/chory6,246189645.jpg

c) Usprawnianie motoryki małej. Rozwijanie procesów logicznego myślenia. „Niesiemy pomoc bliskim w chorobie” - dziecko koloruje obrazek przedstawiający chorą dziewczynkę leżącą w łóżku. Następnie dookoła obrazka rysuje to co jego zdaniem to jak mółby pomóc dziewczynce by poprawić jej humor i samopoczucie w trakcie choroby. Link do obrazka zamieszczamy poniżej:

http://chomikuj.pl/tosiu08/PRZEDSZKOLE/01+lekarz*2c+piel*c4*99gniarka/lekarz+(23)(1),1937000859.jpg

Temat: Dbamy o zdrowie

a) Rozwijanie percepcji wzrokowej oraz słuchowej. Higiena- przybory do utrzymania czystości osobistej”- wykonywanie poleceń, klasyfikowanie, wyszukiwanie brakujących elementów i łączenie ich z odpowiednim obrazkiem. Link do karty pracy zamieszczamy poniżej:

https://chomikuj.pl/halszka64/Zdrowie/karty+pracy/5-22(1),693757621.jpg

b) Rozwijanie motoryki małej, koncentracji uwagi oraz procesów myślenia. Klasyfikowanie produktów na te które są zdrowe i te niezdrowe. Dziecko wycina i koloruje obrazki, grupując przykleja w odpowiednich miejscach. Link do karty pracy zamieszczamy poniżej:

https://chomikuj.pl/halszka64/Zdrowie/karty+pracy/m_1,693759087.jpg

c) Rozwijanie percepcji wzrokowej, koncentracji uwagi. Ćwiczenia w mowie, usprawnianie motoryki małej.Posiłki” - dziecko wyszukuje elementy na obrazku, wycina i posługuje się klejem. Wypowiada się na temat posiłków. Link do karty pracy zamieszczamy poniżej:

https://chomikuj.pl/halszka64/Zdrowie/karty+pracy/5-6,693757446.jpg

Temat: Zabawy z wierszykami

a) Rozwijanie percepcji słuchowej, koncentracji uwagi, pamięci słuchowej. Masażyk- nauka zabawy do wierszyka. Dla prawidłowego rozwoju dziecka ważne jest trenowanie pamięci poprzez naukę wierszyków. Jako, że dzieci najlepiej uczą się poprzez zabawę w tym celu warto wykorzystywać zabawy i masażyki. Poniżej zamieszczamy przykładowy wierszyk do nauki poprzez zabawę:

Idzie myszka po ścianie,

niesie złote pierścienie,

jak się pierścień zachwieje,

to się myszka zaśmieje.

(dotyk palcami po całym ciele)

*dodatkową atrakcją do tej zabawy może być pacynka np. myszki, która założona na rękę wędruje po ciele dziecka. Jeśli dziecko ma ochotę następuje zmiana ról – dziecko stara się rozbawić rodzica.

b) Rozwijanie percepcji wzrokowej oraz słuchowej, koncentracji uwagi procesów myślenia. Tekst do wspólnego czytania rodzic-dziecko. Dziecko naśladuje odgłosy, nazywa i koloruje obrazki, uczy się wierszyka. Link do karty pracy zamieszczamy poniżej:

https://www.google.pl/search?q=karty+pracy+do+wierszyk%C3%B3w+przedszkole&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=9hj3bdZiof136M%253A%252C0Zyb6nFYPcAH7M%252C_&vet=1&usg=AI4_-kSWtUcMa7SIK9vFM742R1KYgap3MQ&sa=X&ved=2ahUKEwiM7eKfhZbqAhUiMewKHamCDLYQ9QEwAnoECAoQCQ&biw=1280&bih=607&dpr=1.5#imgrc=6DqIwSK6YzYgdM

c) Rozwijanie motoryki dużej, koncentracji uwagi. Zabawa ruchowa do wierszyka. "Żabka" Link do zabawy zamieszczamy poniżej:

https://www.google.pl/search?q=karty+pracy+do+wierszyk%C3%B3w+przedszkole&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=9hj3bdZiof136M%253A%252C0Zyb6nFYPcAH7M%252C_&vet=1&usg=AI4_-kSWtUcMa7SIK9vFM742R1KYgap3MQ&sa=X&ved=2ahUKEwiM7eKfhZbqAhUiMewKHamCDLYQ9QEwAnoECAoQCQ&biw=1280&bih=607&dpr=1.5#imgrc=DFnRrntnZSbCtM

Temat: Zdrowie

a) Rozwijanie percepcji wzrokowej, koncentracji uwagi. „Owoce pełne zdrowia” - Dorysowywanie brakujących elementów w diagramie. Rozpoznawanie kolorów, rozróżnianie warzyw i owoców. Link do karty pracy zamieszczamy poniżej:

http://www.p47.lublin.eu/wp-content/uploads/2020/04/Załącznik-1.pdf

b) Rozwijanie percepcji wzrokowej, koncentracji uwagi procesów myślenia. Klasyfikacja. Łączenie produktów zdrowych- z uśmiechniętą buzią, oraz niezdrowych- ze smutną minką. Link do karty pracy zamieszczamy poniżej:

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2F1.allegroimg.com%2Foriginal%2F03e753%2Fa3a67d5145cc86805e92716c8761&imgrefurl=https%3A%2F%2Fallegro.pl%2Foferta%2Fzdrowe-zywienie-owoce-i-warzywa-karty-pracy-7625994811&tbnid=Cmy7S4AvN8cHzM&vet=12ahUKEwi03s39r5PqAhULIcUKHawHDbcQMygJegUIARC8AQ..i&docid=KK7hsLzXG89vBM&w=414&h=586&q=karty%20pracy%20zdrowie%20przedszkole&hl=pl&ved=2ahUKEwi03s39r5PqAhULIcUKHawHDbcQMygJegUIARC8AQ

c) Doskonalenie umiejętności przeliczania, rozwijanie percepcji wzrokowej oraz procesów myślenia. „Moje zdrowie” - zbiór kart pracy. Przeliczanie, klasyfikowanie, wyszukiwanie elementów na obrazku wykonywanie prostych poleceń. Linki do kart pracy poniżej:

https://fenek.pl/bezplatne/121-zestaw-kart-pracy-moje-zdrowie-13-stron-012017.html

https://fenek.pl/img/pdf/karty_pracy_moje_zdrowie.pdf

Temat: W księgarni

a) Doskonalenie umiejętności przeliczania, rozwijanie procesów myślenia. ”Księgarnia” - przeliczanie – łączenie linią półek z taką samą ilością książek. Link do karty pracy poniżej:

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fprzedszkouczek.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2FPolaczPary.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fprzedszkouczek.pl%2F2019%2F04%2F22%2Fjak-powstaje-ksiazka-8-maja-dzien-bibliotekarza-i-bibliotek%2F&tbnid=HxmoWY1y9svN-M&vet=12ahUKEwjk5eH204bqAhWigKQKHU1mC98QMygGegUIARC1AQ..i&docid=20AB9jteVSi1wM&w=1073&h=750&q=ksi%C4%85%C5%BCka%20karta%20pracy%20przedszkole&ved=2ahUKEwjk5eH204bqAhWigKQKHU1mC98QMygGegUIARC1AQ#h=750&imgdii=3iztt176E3x_HM&vet=12ahUKEwjk5eH204bqAhWigKQKHU1mC98QMygGegUIARC1AQ..i&w=1073

b) Rozwijanie percepcji wzrokowej, koncentracji uwagi. Łączenie w pary identycznych książek. Link do karty pracy zamieszczamy poniżej:

https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/PolaczPary.pdf

c) Rozwijanie percepcji słuchowej, koncentracji uwagi. Doskonalenie umiejętności przeliczania, rozwijanie procesów myślenia. Wykonywanie prostych poleceń. Link do karty pracy poniżej:

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fcloud2i.edupage.org%2Fcloud%3Fz%253A%252B28taoAxoLdzS4WEMTXuJMNSFyZCTXmrgNZ6Tm%252BQWI3weyXidYhCt%252F%252FxRcKF9WCH&imgrefurl=https%3A%2F%2Fprzedszkolepomarzanowice.edupage.org%2Fnews%2F%3Fzac%3D20&tbnid=g_ewIMGsKejakM&vet=12ahUKEwjk5eH204bqAhWigKQKHU1mC98QMygQegUIARDJAQ..i&docid=hdW9cTaU4HPvQM&w=1041&h=1456&q=ksi%C4%85%C5%BCka%20karta%20pracy%20przedszkole&ved=2ahUKEwjk5eH204bqAhWigKQKHU1mC98QMygQegUIARDJAQ

Temat: W bibliotece

a) Usprawnianie motoryki małej. Ćwiczenia grafomotoryczne. „Biblioteka” - labirynt.

https://www.worldbookday.com/wp-content/uploads/2018/10/Primary-Activity-Luna-Loves-Library-Day-maze.pdf 

b) Rozwijanie percepcji wzrokowej, koncentracji uwagi. „Odwiedzamy różne miejsca” - łączenie w pary obrazków przedstawiających różne miejsca (typu biblioteka, muzeum). Link do karty pracy:

https://fenek.pl/img/pdf/karty_pracy_miejsca.pdf

c) Ćwiczenia grafomotoryczne. „W bibliotece” - usprawnienie motoryki małej poprzez łączenie kropek. Link do karty pracy zamieszczamy poniżej:

http://www.connectthedots101.com/worksheet/10506-Caillou-Reading-a-Book-dot-to-dot

d) Doskonalenie umiejętności przeliczania, rozwijanie procesów myślenia.”Liczymy książeczki” - zamalowywanie pod obrazkiem liczby odpowiadającej ilości książek na obrazku. Link poniżej:

https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/LiczenieKsiazki.pdf

Temat: Bajka o książeczce

a) Rozwijanie percepcji słuchowej, koncentracji uwagi. Ćwiczenia w mowie. „Bajka o zmęczonej książeczce” - dziecko po wysłuchaniu bajki wypowiada się na temat jej treści. Link do bajki:

http://elizasmahoney.com/2013/10/05/bajka-o-zmeczonej-ksiazce-z-bajkami/  

b) Rozwijanie percepcji słuchowej, koncentracji uwagi oraz pamięci słuchowej. „Jak korzystać z książek?” - dziecko uczy się na pamięć rymowanek utrwalających zasady prawidłowego traktowania książek. Link do obrazków wraz z rymowankami zamieszczamy poniżej:

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-5tEvzGoV3mQ%2FXqcEhcb8REI%2FAAAAAAAAVN0%2FDe8sBk3Hc6QTGhi30HUVfCt1zO4hkFRKgCLcBGAsYHQ%2Fs1600%2FDzie%2525C5%252584%252BKsi%2525C4%252585%2525C5%2525BCki%252B-%252B%2525C5%25259Awiatowy%252BDzie%2525C5%252584%252BKsi%2525C4%252585%2525C5%2525BCki%252B-%252B23%252Bkwietnia%252B-%252Bszanuj%252Bksi%2525C4%252585%2525C5%2525BCki%252B-%252Bzagadki%252B-%252Bkarty%252Bpracy%252Bdla%252Bprzedszkolaka%252B-%252BDzie%2525C5%252584%252BPostaci%252Bz%252BBajek%252B-%252B5%252Blistopada%252B-%252Bjak%252Bpost%2525C4%252599powa%2525C4%252587%252Bz%252Bksi%2525C4%252585%2525C5%2525BCk%2525C4%252585%252B%252B-%252Bprzedszkole%252B1.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fprzedszkole19.glogow.pl%2Fgrupa-iv-przyjaciele-pszczolki-mai-2-2%2F&tbnid=e8ERij1r9kOgYM&vet=12ahUKEwjk5eH204bqAhWigKQKHU1mC98QMygNegUIARDDAQ..i&docid=OQSmXB_kEOORXM&w=1456&h=1360&q=ksi%C4%85%C5%BCka%20karta%20pracy%20przedszkole&ved=2ahUKEwjk5eH204bqAhWigKQKHU1mC98QMygNegUIARDDAQ#h=1360&imgdii=tnGxBLqht3sLrM&vet=12ahUKEwjk5eH204bqAhWigKQKHU1mC98QMygNegUIARDDAQ..i&w=1456

c) Ćwiczenia grafomotoryczne. Rozwijanie procesów logicznego myślenia oraz pamięci. „Zasady korzystania z książek” - kolorowanka. Dziecko rozpoznaje zasady prawidłowego traktowania książek na podstawie symbolicznych obrazków. Utrwala szacunek wobec książek podczas starannego kolorowania zbioru zasad. Stara się wymienić wszystkie zasady z pamięci. Link do kolorowanki zamieszczamy poniżej:

https://1.bp.blogspot.com/-BI-2av5m8hc/WRSwYhrDS1I/AAAAAAAAB5E/UCUtMp-IRI4dHe7jLK4PDHMu-JCbqbZ3gCLcB/s1600/Zasady%2Bkorzystania%2Bz%2Bksiazek.jpg

Temat: Makieta lasu

a) Doskonalenie umiejętności przeliczania, rozwijanie procesów myślenia. Rodzic przygotowuje liczmany dla dziecka w postaci obrazków ze zwierzętami leśnymi lub zabawek, wyznacza dziecku proste zadania matematyczne. (Np. policzenie misiów, porównywanie zbiorów i wskazywanie, których zwierzątek jest więcej/mniej, segregowanie zwierzątek wg nazwy lub wybranej cechy np. koloru). Link do przykładowych obrazków, które można wydrukować i po wycięciu użyć jako liczmanów zamieszczony poniżej:

https://4.bp.blogspot.com/-6xAsi7Oxis4/VjTVj2GvgJI/AAAAAAAAG6I/EdPLpEtl-Eo/s1600/dru%25C5%25BCyny.png 

b) Rozwijanie percepcji wzrokowej, koncentracji uwagi oraz procesów myślenia. Wycinanie.„Zwierzęta leśne” - rytmy. Dziecko wycina obrazki i kontynuuje rozpoczęte rytmy. Link do karty pracy zamieszczony poniżej:

https://1.bp.blogspot.com/-ttGXgEp__5U/VjTbRuqYxdI/AAAAAAAAG6s/zwUi52xIBBE/s1600/karta%2Bpracy%2Brytmy.jpg 

c) Usprawnianie motoryki małej. Tworzenie makiety lasu. Dziecko maluje obrazek przedstawiający las i nakleja na niego wycięte przez siebie obrazki zwierząt tak, aby stały. Zamiast obrazka dziecko może również stworzyć makietę lasu wykonując np. drzewa z rolek po papierze oraz lepiąc zwierzątka z plasteliny, lub ustawiając w swoim lesie zabawkowe zwierzątka. Linki do przykładowych obrazków zwierząt, których można użyć do stworzenia obrazka/makiety lasu zamieszczamy poniżej:

https://image.freepik.com/free-vector/set-forest-animals-birds_105738-70.jpg 

https://images.creativemarket.com/0.1.0/ps/4494382/1500/1500/m1/fpnw/wm1/1702.j032.017.p.n002.c20.set-cartoon-forest-animals-.jpg?1527062270&s=089f0f3fba04dbcd90b87549ac24bfc8 

https://ruthillustration.files.wordpress.com/2015/09/forest_animals_set.jpg 

Temat: Leśne zwierzęta

a) Doskonalenie percepcji słuchowej, koncentracji uwagi. „Leśne zwierzęta” - zagadki. Dziecko rozwiązuje zagadki dotyczące leśnych zwierząt. Przykładowe zagadki dotyczące leśnych zwierząt zamieszczamy poniżej:

Jest brunatny, bardzo duży,

nos ma czarny, futra w bród,

zaś ze wszystkich smakołyków

on najbardziej lubi miód. (niedźwiedź)

On jest dziki, on jest zły

On ma bardzo ostre kły.

Gdy go ktoś w lesie spotyka, to na drzewo szybko zmyka. (dzik)

Podobno jest chytry, do kurników się wkrada

Codziennie rude futerko zakłada.

Ma pociągły pyszczek i puszysty ogonek

Podobny do pieska lecz w lesie ma swój domek. (lis)

Mądre oczy, duża głowa

w nocy łowi w dzień się chowa.

Zgadniesz po tych paru słowach,

że ten ptak to ... (sowa)

Z drzewa na drzewo bez kłopotu skaczę

Zbieram orzeszki, kiedy je zobaczę

Jestem dumna z kity, co ją rudą noszę

Jak ja się nazywam? Odgadnijcie proszę. (wiewiórka)

Ma króciutkie nóżki,

i maleńki ryjek,

chociaż igły nosi,

nigdy nic nie szyje. (jeż)

b) Rozwijanie percepcji wzrokowej. Cięcie nożyczkami. "Leśne zwierzęta" - składanie pociętego obrazka. Dziecko tnie obrazek na paski (wzdłuż linii) układa obrazek i przykleja go na kartce. Link do obrazka zamieszczony poniżej:

http://1.bp.blogspot.com/-lihwOw_EfpM/VjTVbOz5G-I/AAAAAAAAG6A/y4TsaJLSXNE/s1600/rytmy-page-016.jpg