Logopeda

 

Temat: Dlaczego dzieci nie mówią?

Ćwiczenia logopedyczne w domu!

https://www.youtube.com/watch?v=V_SHb18DxDw

Ćwiczenia logopedyczne Pomysły - Logofrajda nauka przez zabawę

https://www.youtube.com/watch?v=YgzonV70zRA

Temat:Rymowane poszukiwanie

Jakie owady Języczek – Wędrowniczek spotkał na łące?

1.Ćwiczenie słuchowe

Polecenie: Powtórz nazwy owadów w takiej samej kolejności w jakiej wypowie Języczek Wędrowniczek.

OSA – MOTYL

MRÓWKA – ŻUK

BIEDRONKA – BĄK

KOMAR – MUCHA

– ŻUK ŻUK- BIEDRONKA- KOMAR – BĄK OSA- KOMAR – MRÓWKA – PSZCZOŁA

2.Wakacyjne słuchanie

Wypowiem różne zdania o tym, co dzieje się na wakacjach. Słuchaj uważnie i spróbuj policzyć, ile jest słów w każdym zdaniu.

TATA PŁYWA DZIECI ZBIERAJĄ MUSZELKI MAMA LEŻY NA LEŻAKU CHŁOPCY GRAJĄ W PIŁKĘ OLA JE LODY WSKAZÓWKA:

Do realizacji tego ćwiczenia można wykorzystać klocki. Prosimy dziecko, by ułożyło w ciągu tyle klocków, ile jest słów w zdaniu.

3. Na plaży

Posłuchaj uważnie słów. Powtórz słowa, które usłyszałeś/aś

fa -le

pia-sek

mu-szla

wie – lo- ryb

oś-mior-ni-ca

4.Zagadka dżwiękowa  - https://www.youtube.com/watch?v=bF8xVgPVfrI

Temat: Poznaję siebie i otaczający świat

Cele: utrwalanie znajomości schematu ciaładoskonalenie uwagi słuchowejrozwijanie sprawności ruchowej.

1. Poznaje swoje ciało:

To jest moja głowa- do myślenia gotowa

Uszy uważnie słuchają,

Nos służy do wąchania,

Usta do śpiewania la,la,la

2. Bajka logopedyczna:

Języczek podróżniczek wyszedł na podwórko, trzymając w ręku kubek mleka. Mleko było gorące, więc języczek zaczął na nie dmuchać ( wdech nosem, wydech ustami). Kot mruczek ocierał się o nogi Języczka( oprzyj czubek języka o dolne zęby, unieś

środek do podniebienia i mlaskaj), a pies mruczek wybiegł z budy( wysuwaj i chowaj prosty język przy otwartych ustach) i wesoło szczekał.

3. Zabawa słuchowo – ruchowa

Powrót do zagrody

Prowadzący opowiada historyjkę.

Na łące pasło się stado owiec. Zwierzęta ze smakiem żuły soczystą trawę( ruszanie brodą przy złączonych wargach). Całe stado wyszło na drogę i przeskoczyło rów(przeskakiwanie przez rozłożoną skakankę).Na drodze rosły drzewa a ich gałęzie

tworzyły tunel( rodzice tworzą tunel – wyciągają do przodu ręce, a dzieci chodzą na czworakach).Stado doszło do rzeki, przeszło po moście – przechodzenie po krześle z pomocą rodziców) i dotarło do zagrody.

4. Ćwiczenia stóp:

Dziecko leży na plecach z rękoma ułożonymi wzdłuż tułowia. Rodzic siedzi przed nim i kciukiem naciska punktowo spód stopy dziecka: od pięty do małego palca, potem wraca do pięty i znów od piety do kolejnego palca. Następnie zatrzymuje się

pomiędzy dużym palcem a kolejnym, wykonuje nacisk i mocne wibracje. Najpierw wykonuje ćwiczenie na stopie prawej a potem lewej. Ćwiczenie wykonujemy od 2 do 5 minut.

5. Ćwiczenia manualne:

Dzieci rozkładają wycięte z gazet ilustracje głów zwierząt. Wskazują na nich oczy, uszy, nos i tak dalej. Następnie rodzic przecina poziomo ilustrację głów wszystkich zwierząt i miesza je. Zadaniem dzieci jest skomponować z tych elementów portret wg

własnego pomysłu i przyklejenie go na kartce.

Temat: Głoska L w izolacji i nagłosie

Cele: – usprawnianie funkcji mownych – oddychania, motoryki artykulatorów, fonacji. Przypomnienie zasad poprawnej wymowy głoski L oraz ćwiczenia utrwalające wymowę tej głoski w izolacji, sylabach, w nagłosie.

1. Wypowiadanie głoski L w sylabach: la,la,la lo,lo,lo le,le,le ly,ly,ly

2. Ćwiczenia fonacyjne: Wymawianie, śpiewanie samogłosek (początkowo jednej, a potem ich kombinacji) - a-a - a-a-a - a-a-a-a ( identycznie pozostałe o, u, e, i, y)

3. Mruczenie: muuu, muuu

4. Omówienie zasad poprawnej wymowy głoski L – czubek języka przylega do górnych dziąseł, boki języka dotykają wewnętrznej powierzchni zębów przedtrzonowych i trzonowych, usta lekko rozchylone.

https://www.youtube.com/watch?v=X_TBRPj4y4k

5. Zagadki

W lecie ludzie dla ochłody jedzą na patyku ….....

Sosnowy, dębowy, stary lub młody, rosną w nim grzyby i jagody.........

Mocna, drewniana u góry zagięta, dziadziuś idąc na spacer, zawsze o niej pamięta.....

Na białym fartuchu słuchawki dwie nosi. Pilnuje nasłuchuje jak twe serce pracuje...

Temat: Zabawy logopedyczne usprawniające aparat mowy

1.Opowiadanie połączone z ćwiczeniem:

Języczek Wędrowniczek poszedł na łąkę(odbijaj czubek języka za górnymi zębami, mając otwarte usta).

Zobaczył tam nieznane mu dotąd zwierzęta i ptaki: bociana z długim czerwonym dziobem(ściągnij wargi w dzióbek),

skaczącą zieloną żabkę(dotykaj czubkiem języka górnej, następnie dolnej wargi, mając otwarte usta),

kolorowe motylki, latające wysoko(przesuwaj czubkiem języka po górnych zębach).

Języczek uśmiechnął się radośnie( rozciągnij wargi w szerokim uśmiechu).

2.Biegające rumaki ( ćwiczenia usprawniające mięśnie języka)

Kląskamy językiem jak koniki – pięć razy

Kląskamy z jednoczesnym uśmiechem – pięć razy

Kląskamy z jednoczesnym ryjkiem z warg – pięć razy

Kląskamy z jednoczesnym uśmiechem i ryjkiem na zmianę – pięć razy

https://www.youtube.com/watch?v=31OGERTd2U0

3. Zabawy z motoryką małą ściśle związaną z procesami mówienia

Zabawki domowej roboty: Sprawne rączki to sprawne języki.

I Farby do malowania palcami - Rzeczy, które potrzebujesz:

3 łyżki cukru, 1/2 łyżeczki soli, 1/2 szklanki mąki kukurydzianej, 2 szklanki wody, barwniki do żywności.

Zmieszaj cukier, sól i mąkę razem.

Zalej wszystko wodą i dokładnie wymieszaj.

Następnie przelej do małych słoiczków.

Do każdego słoiczka dodaj barwnik do żywności, tyle ile uważasz i jak intensywny chcesz mieć kolor. Bardzo dokładnie wymieszaj wszystko razem.

II Farba do malowania palcami - Do jednej łyżki stołowej (15 ml) farby temperowej dodaj 1-3 łyżek stołowych (15-45 ml) skrobi w płynie.

III Rozpuść w odrobinie zimnej wody 125 g krochmalu lub 220 g mąki ziemniaczanej. Dodaj 900 ml wrzątku i gotuj, aż masa zgęstnieje. Zdejmij masę z ognia i rozpuść w niej 40 płatków mydlanych. Przełóż niewielkie porcje masy do pojemników i dodaj farbę plakatową, wodną lub barwniki spożywcze. Dowolnym przedmiotem można teraz odciskać wzory. Możesz użyć do tego grzebienia, klamerki do bielizny, gąbki, tubki tekturowej. Dla ambitnego malarza pojemnik na jajka czy stare foremki do babeczek to świetna paleta.

IV Farby do malowania palcami - Na każdy kolor farbki potrzeba:

100 ml wody

4 łyżki mąki

barwnik spożywczy (ew. sok z borówek, szpinaku, wiśni lub buraków czerwonych)

Barwnik wymieszaj z wodą (każdy kolor osobno!), dodaj mąkę i dobrze wymieszaj żeby nie było grudek. Gotowe! Farbki przechowuj do 2 tygodni w lodówce w szczelnie zamkniętych słoiczkach.

V Farbki, przedmioty z ciasta, masa solna i inne:

Farbki

1 filiżanka skrobi kukurydzianej

2 filiżanki gorącej wody

1 filiżanka zimnej wody

farbki spożywcze

1 torebka żelatyny

Skrobię wymieszaj z 3 zimnej wody aż powstanie gładka pasta. W pozostałej zimnej wodzie rozpuść żelatynę, odstaw na moment. Gorąca wodę bardzo wolno wlej do pasty ze skrobi ciągle mieszając. Na małym ogniu zagotuj i mieszaj jeszcze chwilę. Zdejmij z ognia i dodaj rozpuszczoną żelatynę. Po wystudzeniu podziel na części i do każdej dodaj po kilka kropel barwnika. Tak przygotowane farbki zachowują zamknięte w słoiczkach w lodówce świeżość przez ponad tydzień.

• Przedmioty z ciasta

W dużym garnku wymieszaj 225 g skrobi kukurydzianej (mąki ziemniaczanej) i 350 g proszku do pieczenia. Wlej 350 ml wrzątku, mieszaj aż do zgęstnienia i uzyskania gładkiej masy. Wyłóż na chłodną powierzchnię i przykryj wilgotną ścierką. Gdy ciasto ostygnie, wyrabiaj je, oprószywszy uprzednio ręce mąką ziemniaczaną, aż będzie gładkie i łatwe do wałkowania. Można podzielić ciasto na mniejsze porcje i zabarwić je różnokolorowymi barwnikami spożywczymi. Rozwałkuj i wytnij foremkami do ciasta różne kształty. Upiecz w piekarniku w temperaturze 250 – 300 stopni aż do stwardnienia.

• Masa solna

Wymieszaj w dużej misce 2 szklanki mąki, 1 szklankę soli i 1,25 szklanki wody. Zmieszaj mąkę z solą, stopniowo dodawaj wodę. Jeżeli ciasto się lepi, dodaj więcej mąki. Ciasto powinno być suche i łatwo się wyrabiać. Takie ciasto można przechowywać w plastikowej torebce w lodówce do 3 tygodni. Może być używane jak plastelina.

• Miękka plastelina dla małych dzieci

W dużej misce wymieszaj 400 g mąki, 120 ml oleju jadalnego i 120 ml wody. Wyrób dobrze, dodając w razie potrzeby trochę wody, by masę związać.

• Stempelki warzywne

Małym, bardzo ostrym nożykiem wytnij na ziemniaku różne kształty np. trójkąty, gwiazdki, serduszka. Następnie usuń niepotrzebne fragmenty, by uzyskać wypukłą pieczątką. Można w ten sposób wycinać dowolne pieczątki z różnych warzyw. Maczając taki stempelek w farbie, można odbijać na papierze serie różnych wzorów.

• Farby do wyciskania z butelek

Zmieszaj 4 szklanki mąki, 4 szklanki soli i 4 szklanki wody i zmiksuj. Podziel na kilka części i każdą z nich zabarw temperami lub barwnikami spożywczymi. Używaj na świeżo. Po wyschnięciu obrazka, co trwa kilka dni, nabierze on ładnego połysku.

• Butelki do wyciskania farby

Wykorzystaj butelki z miękkiego plastiku z otworkami w korku. Zazwyczaj wystarcza otwór o średnicy ok. 4 mm.

• Plaża na deszczowy dzień

Wypełnij dużą miskę kaszą kukurydzianą lub żwirem do akwarium. Ustaw pojemnik na dużym ręczniku kąpielowym lub na starym prześcieradle i daj dziecku do zabawy dużo różnych pojemników i łyżek.

kreda domowej roboty

barwnik spożywczy (w proszku)

1/2 filiżanki wody

3 łyżki gipsu

folia aluminiowa lub papierowe kubeczki

Wodę, gips i barwnik dobrze razem wymieszaj. Zawiń w folię aluminiową w rulon i zostaw do wyschnięcia. Gotowe.

Wariant 2: Napełnij kubeczki otrzymaną masą. Po wyschnięciu natnij kubek i wyjmij z niego zaschniętą

płyn na bańki mydlane - przepis 2

225 ml płynu do naczyń

3 l wody

1 łyżka gliceryny (do kupienia w aptece)

Wszystkie składniki dobrze wymieszać. Płyn jest gotowy, kiedy przestanie się pienić.