Plan spacerów i wyjść

 

Wrzesień:

  • " Nasze przedszkole" - zapoznanie dzieci  z lokalizacją przedszkolnych pomieszczeń: szatnia, toaleta, jadalnia, kuchnia, sale innych grup, kancelaria
  • " Nasz wąż" - zapoznanie się z "wężem spacerowym: na terenie przedszkola
  • " Spacerkiem  z wężem" - nauka chodzenia z wężem spacerowym na terenie przedszkola
  • " Teren przedszkolny" - omówienie zasad i sposobu bezpiecznego korzystania ze sprzętu do zabaw
  • " Spacer uliczkami osiedla" - orientowanie się  w najbliższym otoczeniu przedszkola
  • " Dary jesieni" - spacer do parku połączony ze zbieraniem kasztanów, żołędzi, jarzębiny . Wyeksponowanie ich w kąciku przyrody i wykorzystanie do wykonania ludzików

Październik:

  • "Jesień w parku" - wyjście do parku. Bezpośrednia obserwacja przyrody jesienią. Zbieranie kolorowych liści, kasztanów, żołędzi. Wyeksponowanie ich w kąciku przyrody.
  • " Spacer w okolice przedszkola" - rozróżnianie drzew liściastych i iglastych. Nazywanie poszczególnych drzew.
  •  "Jesień w okolicach przedszkola" - spacer połączony  ze zdobywaniem wiadomości drogą obserwacji. Poprawne nazywanie kolorów nazbieranych liści.
  • " Wyjście na skrzyżowanie" - obserwacja pojazdów. Posługiwanie się pojęciami mały, duży. Bezpieczne poruszanie się po chodnikach.
  • " Wyjście na cmentarz" - rozwijanie poczucia przynależności do rodziny. Kultywowanie pamięci o bliskich, którzy odeszli, zmarli. Bezpieczne poruszanie się po drogach i kulturalne zachowanie się w miejscach pamięci.
  • " Pochód Wszystkich Świętych" - wyjście do parafii św. Floriana,  uczczenie  naszych braci chrześcijan, którzy przebywają już w niebie, przy Bogu Ojcu; to właśnie ten dzień jest wyrazem naszej wiary w obcowanie świętych, w ich moc sprawczą w naszym życiu, właśnie ten dzień przypomina, że każdy z nas jest powołany do świętości 

Listopad:

  • " Jesienny spacer" - ćwiczenia słuchowe. Rozpoznawanie odgłosów charakterystycznych dla jesieni, np. szum wiatru, szelest opadających liści
  •  "Osiedle późną jesienią" - spacer połączony z  obserwacją zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią
  • " Najbliższa okolica" - spacer. Obserwacja krajobrazu okolic zamieszkania niektórych dzieci
  • " Jaki to ptak" - spacer w pobliże przedszkola. Obserwacja zachowania ptaków. Zapoznanie z nazwami ptaków. Przypomnienie o ich dokarmianiu podczas zbliżającej się zimy

Grudzień:

  • "Przy karmniku" - spacer w okolice przedszkola  połączony z obserwacją ptaków, nazywaniem ich. Wyszukiwaniem karmników. Dbanie o napełnienie pożywieniem karmników w przedszkolu
  • "Pierwsze mrozy" - spacer uliczkami osiedla. Doskonalenie chodzenia parami. Zwrócenie uwagi na bezpieczne poruszanie się po śliskiej nawierzchni
  • "Świąteczne dekoracje" - spacer  połączony z oglądaniem  udekorowanych witryn sklepowych
  • "Spacer do parku" - rozmowa połączona z obserwacją. Zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w naszym otoczeniu w czasie trwania zimy. Określenie cech pogody ( zimne, mroźne powietrze, wiatr o różnej sile)
  • "Święta w najbliższej okolicy" - spacer uliczkami osiedla, oglądanie świątecznego wystroju miasta

Styczeń:

  • "Zimowy spacer" - spacer w okolice przedszkola. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie zimą
  • "Czyj to ślad" - spacer w okolice działek ogrodowych. Wyszukiwanie śladów na śniegu i odgadywanie do kogo należą: pies, kot, ptak, człowiek
  • "Spacer uliczkami osiedla " - zachowanie bezpieczeństwa podczas poruszania się po śliskiej nawierzchni
  • "Zabawy na śniegu" - obserwacja połączona z działaniem.na terenie przedszkolnym lub w pobliżu przedszkola. Zapoznanie się z niektórymi właściwościami śniegu, eksperymentowanie podczas zabaw ruchowych ( odbijanie śladów, odbijanie postaci na śniegu, wydeptywanie ścieżek na świeżym śniegu)
  • "Park zimą" - spacer połączony z obserwacją zmian zachodzących w krajobrazie zimą
  • "Wyjście do parafii św. Floriana" - połączone ze Mszą św.  Obserwacja warunków atmosferycznych. Utrwalanie umiejętności chodzenia w parach

Luty:

  • "Zabawy na powietrzu" - wyjście  na teren przedszkolny. Zwrócenie uwagi na ochronę ciała przed chłodem i mrozem
  • "Pełnia zimy" - spacer w pobliże przedszkola. Wyszukiwanie odgłosów charakteryzujących zimę
  • "Drzewa zimą" - spacer uliczkami osiedla. Obserwacja ośnieżonych drzew
  • "Zabawy zimowe" - spacer na teren ogródków działkowych. Zachowanie bezpieczeństwa podczas rzucania się śnieżkami i chodzenia po śniegu
  • "Ubieramy się na zimowy spacer" - spacer po najbliższej okolicy. Zwrócenie uwagi na ochronę ciała przed mrozem i chłodem

Marzec:

  • "Patyczki" - wyjście w okolice przedszkola połączone z eksperymentowaniem materiałem przyrodniczym. Wzbogacenie doświadczeń konstrukcyjno- technicznych. Wyrabianie umiejętności określenia tworzywa przyrodniczego poprzez dotyk
  • "Szukamy wiosny" - -wyjście na terem ogródków działkowych w celu poszukiwania oznak budzącej się do życia wiosny
  • "Pierwsze kwiaty" -  spacer uliczkami osiedla. Oglądanie wiosennych kwiatów. Przeliczanie napotkanych roślin.
  • "Na naszym terenie przedszkolnym" - rozmowa połączona z działaniem. Wdrażanie do dbania o czystość swojego otoczenia, wyrabianie nawyków ekologicznych
  • "Co słychać w przyrodzie wiosną?" - spacer do parku, wyszukiwanie charakterystycznych odgłosów wiosny
  • "Słońce już mocniej przygrzewa" - spacer w okolice przedszkola. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie

Kwiecień:

  • "Droga Krzyżowa" - wyjście do kościoła św. Floriana całej społeczności przedszkolnej. Nabożeństwo  w symboliczny sposób ma odtworzyć drogę Jezusa Chrystusa od skazania na śmierć do złożenia do grobu.
  • "Świąteczne dekoracje" - spacer uliczkami osiedla. Oglądanie udekorowanych wystaw sklepowych
  • "Łupiny, łupinki" - eksperymentowanie tworzywem przyrodniczym na terenie przedszkolnym. Wzbogacanie doświadczeń  konstrukcyjno - technicznych. Wzbogacanie wiadomości na temat orzechów
  • "W parku" - spacer połączony z podziwianiem piękna wiosny
  • "Zielony Elbląg" - spacer w okolice przedszkola. Wyszukiwanie koloru zielonego w najbliższym otoczeniu przedszkola
  • "Wiosna w parku" - spacer połączony z nasłuchiwaniem ptaków
  • "Wiosna  na łące" - spacer połączony z obserwacją roślinności i owadów
  • "Marsz Biało - czerwony przedszkolaków" - wyjście pod Pomnik Wolności, na Plac Konstytucji celem uczczenia Święta Flagi Rzeczpospolitej

Maj:

  • "Zawodowa Straż Pożarna" - wycieczka.Uczczenie święta św. Floriana, który jest patronem strażaków oraz grupy Iskierek.Celem jest opanowanie przez dzieci niezbędnych  umiejętności w sytuacjach zagrożenia oraz wiedzy z zakresu edukacji przeciwpożarowe oraz poznanie zawodu strażaka. 
  • "Kwiatki z ogrodowej rabatki" - spacer w okolicach przedszkola. Podziwianie przyrody
  • "Na skrzyżowaniu" -  wyjście na skrzyżowanie . Nauka bezpiecznego poruszania się na przejściu z sygnalizacją świetlną
  • "Majówka" - zabawy na terenie przedszkolnym . Przypomnienie o dbanie o środowisko naturalne
  • "Plac zabaw, w przedszkolu" - wyjście połączone z obserwacją zmian zachodzących w przyrodzie wiosną. Zachowanie bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń na placu zabaw
  • "Spacer po łące" - rozmowa połączona z działaniem. Uwrażliwienie na piękno otaczającego świata. Rozwijanie wrażliwości zmysłowej ( wzrok, słuch, węch)

Czerwiec:

  • "Dzień Dziecka" - wycieczka z wykorzystaniem środowiska naturalnego
  • "Olimpiada sportowa" - wyjście na teren przedszkolny. Kształtowanie sprawności ruchowej 
  • "Park latem" - spacer. Oglądanie parku latem. Dostrzeganie różnic w wyglądzie parku w różnych porach roku
  • "Spacer uliczkami osiedla" - poprawne stosowanie pojęć duży - mały, przy oglądaniu zabudowań
  • "Odgłosy lata" - spacer w okolice przedszkola. Wysłuchiwanie  odgłosów charakterystycznych dla lata w naszym mieści

Lipiec:

  • "Zbieramy igiełki" - wyjście w okolice przedszkola połączone ze zbieraniem materiału przyrodniczego z różnych  drzew iglastych
  • "Igiełki" - eksperymentowanie materiałem przyrodniczym. Poznanie nowego tworzywa przyrodniczego - igły z różnych drzew iglastych ( świerk, modrzew). Badanie właściwości tworzywa. Tworzenie ciekawej kompozycji konstrukcyjno - technicznej
  • "Co widzę" - rysowanie kolorową kredką poprzedzone oglądaniem reprodukcji i  spacerem  uliczkami osiedla. Zwrócenie uwagi na charakterystyczne widoki, budynki, elementy przyrody. Dostrzeganie piękna wokół siebie
  • "Drzewa w ogródkach działkowych"  -  rozmowa połączona z obserwacją. Wzbogacanie wrażeń  wzrokowych, słuchowych. 

Sierpień:

  • "Pełnia lata" - spacer w pobliżu przedszkola.  Obserwowanie  zjawisk zachodzących w przyrodzie w czasie lata. Umiejętność przyporządkowania ilustracji do właściwej rośliny
  • "Na łące" - rozmowa połączona z działaniem. Zbieranie polnych kwiatów, trawy. Stworzenie możliwości obcowania z naturą. Doskonalenie wrażliwości słuchowej
  • "Eksperymentowanie z wodą" - wzbogacenie wiadomości o otaczającym świecie. Zwracanie uwagi na kolor, smak, zapach. Nabywanie umiejętności przelewania wody do różnych naczyń