Terapia pedagogiczna

Terapia pedagogiczna:

Znajdziecie tutaj propozycje zabaw i ćwiczeń  z zakresu terapii pedagogicznej. Życzymy wspaniałej zabawy

 

Zabawy terapeutyczne i przykłady ćwiczeń

Zadania terapeutyczne

Przykłady ćwiczeń

Usprawnianie uwagi i  spostrzegawczości,

 

- wyszukiwanie podobieństw i różnic na ilustracjach  i kompozycjach przestrzennych,

- klasyfikowanie przedmiotów,

- kategoryzowanie,

- układanie sekwencji,

- rysowanie w ograniczonym polu, uzupełnianie figur, łączenie kropek

- wyszukiwanie podobieństw i różnic na materiale obrazkowym, i materiale geometrycznym

- układanie kompozycji z figur z mozaiki geometrycznej wg wskazanego wzoru,

- wyodrębnianie części pola spostrzeżeniowego, np. oglądanie ilustracji ze złudzeniami optycznymi -  z nakładającymi się figurami i wymienianie zauważonych figur,

-rozwiązywanie labiryntów

- rysunki na plecach – rysujemy palcem dziecku na plecach rysunek, a dziecko odgaduje jaki kształt był narysowany

- podawanie kolejności przedstawionych przedmiotów

Doskonalenie orientacji w przestrzeni oraz doskonalenie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony

 

- dyktando rysunkowe,

- wycinanie elementów i układanie ich pod dyktando,

- układanie przedmiotów wg instrukcji rozdzielając je na stronę prawą i lewą,

- układanie klocków wg instrukcji, np. połóż klocek za, obok, nad,

- Zabawa w wytyczanie drogi różnym postaciom - kładziemy przed dzieckiem kartkę w kratkę, na której narysowane są 2 dowolne obrazki, np. mysz i ser. Kratki muszą być większe np. 1 kwadrat złożony z 4 kratek z zeszytu w kratkę. Zadaniem dziecka jest zgodnie z poleceniem dorosłego wytyczyć drogę od myszy do sera. (Np. Idź 2 kratki w lewą stronę. 3 kratki w dół. 2 kratki w prawą stronę. 1 kratkę w górę. A następnie 1 kratkę w prawą stronę. Później 2 kratki w górę. itd.)

Doskonalenie umiejętności przeliczania

-przeliczanie różnych przedmiotów przy okazji wykonywania innych czynności, np. podczas kolorowania przeliczanie kredek lub podczas gry przeliczanie kart lub elementów układanki

- szacowanie ilości przedmiotów, gdzie jest więcej, czy wystarczy

- liczenie ze zrozumieniem, np. daj mi 2 guziki, podaj jeszcze jeden, policz ile jest

Usprawnianie motoryki dużej

- krążenia ramion, wymachy ramion,

- rzuty i chwyty piłką/woreczkiem,

- podskoki, przeskakiwanie np. przez narysowaną linię,

- zabawa „rób to co ja”- siadanie wstawanie, klaskanie

- naśladowanie zwierząt, np. „pokaż jak chodzi żaba, bocian, kotek”,

- czworakowanie,

- chód po wyznaczonym torze, omijanie przeszkód, chodzenie po wyznaczonej linii,

- wskakiwanie do szarfy lub obręczy,

- przekładanie przedmiotów pod ugiętymi kolanami,

- toczenie i turlanie piłki

Usprawnianie motoryki małej

- budowanie z klocków różnych budowli, manipulowanie klockami

- cięcie materiału ubraniowego i papieru o różnej fakturze,

- kreślenie w powietrzu, na stole, na ograniczonej małe powierzchni dużych wzorów

- manipulowanie małymi przedmiotami,

- zbieranie drobnych przedmiotów(monety, guziki, koraliki, ziarenka),

- lepienie z plasteliny i innych mas plastycznych,

- nawlekanie, przewlekanie koralików, słomek,

- gniecenie papieru, plasteliny, gąbki, piłeczki

- malowanie palcami, pędzlem oraz innymi narzędziami linii falistych, łamanych i prostych, poziomych i pionowych, pętli i spirali,

- rysowanie po wzorze( po kropkach i liniach)

- odtwarzanie rytmu padającego deszczu palcami

- wykonywanie wycinanek,

- kopiowanie obrazków

- wypełnianie ograniczonego pola liniami, kropkami, zamalowywanie pola, rysowanie linii w różnych kierunkach i zacieniowywanie pół.

Usprawnianie funkcji wzrokowych i koordynacji wzrokowo-ruchowej

 

- wykonywanie wydzieranek, wycinanek oraz malowanie i kolorowanie,

- rysowanie po śladach,

- rysowanie szlaczków,

- pokonywanie labiryntów,

 - zamalowywanie dużych i małych powierzchni z zachowaniem wskazanego kierunku,

- wypełnianie wnętrza figur,

- kreskowanie w określonym kierunku,

- rysowanie ciągów, wzorków, szlaczków obrazkowych,

- stemplowanie,

- składanie papieru, origami,  

- dopełnianie rysunków, dorysowywanie brakującej części rysunku,

-układanie obrazków z części, puzzle

-układanie obrazków według instrukcji słownej,

-układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych,

-budowanie według wzoru kompozycji z klocków,

- kopiowanie obrazków

Usprawnianie pamięci

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- zapamiętywanie ciągów obrazków lub figur,

- gra memory.

- powtarzanie ciągów zdań np. w formie wierszy, rymowanki,

- zapamiętywanie wierszyków, wyliczanek, rymowanek w formie zabawy,

-zapamiętywanie ciągów ilustracji, następnie układanie ich w zapamiętanej kolejności,

- zapamiętywanie kolejnych czynności terapeuty, następnie próby odtworzenia,

-odtwarzanie z pamięci układów elementów

- powtarzanie rytmów, wyklaskiwanie, wytupywanie, wystukiwanie

- odtwarzanie z pamięci rytmów

 

Wzbogacanie słownika dziecka

 

- tworzenie kategorii i wymienianie elementów z podanej kategorii

- zwiększenie zakresu pojęciowego: pory roku, wymienianie cech podanego pojęcia, np. cechy zwierząt

- dobieranie słów łączących się tematycznie- wyszukiwanie słów w ramach ustalonego tematu.

- tworzenie kategorii wyrazowych i określanie kategorii podanych wyrazów, przedmiotów

- podawanie wyrazów rozpoczynających się określoną sylabą, dokańczanie wyrazów

- Układanie rymów - wyszukiwanie słów rymujących się np.

niebieski – pieski

kwiatek – płatek

konik – słonik

- Wyszukiwanie słów, które nie pasują do pozostałych- spośród kilku słów wybieramy to, które nie pasuje ze względu na przynależność do innej grupy znaczeniowej

np. jabłko, marchewka, gruszka, śliwka

rysuje, pisze, gotuje, czyta

 

Temat: Wakacje

a) Rozwijanie percepcji wzrokowej, koncentracji uwagi oraz procesów logicznego myślenia. "Wakacje nad wodą" - kolorowanie obrazków spełniających podane kryterium. Link do kart pracy zamieszczamy poniżej:

https://1.bp.blogspot.com/-InoJJdKVi6E/WxrYbYVcY0I/AAAAAAAACBU/x0sqXtw6vEUqWsb7xXJi6nR9Gcbc3zTywCEwYBhgL/s1600/Wakacje%2BLato%2Bkarty%2Bpracy%2Bdla%2Bdzieci1%2B%25284%2529.png

b) Rozwijanie percepcji wzrokowej, procesów logicznego myślenia. "Gdzie wybieram się na wakacje?" - łączenie w pary postaci z miejscem w które zamierzają się wybrać. Link do karty pracy zamieszczamy poniżej:

http://2.bp.blogspot.com/-880hSI9Ioi8/VAxR1UK1nGI/AAAAAAAADvQ/lWXbnL5tS6I/s1600/scn0069.jpg

c) Rozwijanie percepcji wzrokowej, koncentracji. "Na plaży" - wyszukiwanie różnic pomiędzy obrazkami- dorysowywanie brakujących elementów na drugim obrazku. Link do karty pracy zamieszczony poniżej:

https://i.pinimg.com/originals/69/cf/dc/69cfdcbf38d271a9976e54d09bc5fd30.jpg

d) Ćwiczenie grafomotoryczne. Rozwijanie koncentracji uwagi oraz percepcji wzrokowej. "Aparat" - kolorowanie wg kodu. Link do karty pracy zamieszczamy poniżej:

https://www.pracowniasi.pl/uploads/media/default/0001/01/5770fd9705c6d_preview/1.jp

e) usprawnianie motoryki małej:

zbieranie drobnych przedmiotów (ziarenka), w pojemniku mieszamy różnego rodzaju ziarna (ryż, groch, fasolę, słonecznik) zadaniem dziecka jest rozdzielenie każdego rodzaju osobno.

 doskonalenie umiejętności określania położenia przedmiotów i rozróżnianie strony prawej i lewej

dziecko rysuje na białej kartce zgodnie z instrukcją rodzica:

Na środku kartki narysuj dom. Z komina tego domu leci dym. Dom ma drzwi i okna, a w nich zielone firanki. Z prawej strony rośnie drzewo. Z lewej strony domu kwitną trzy czerwone kwiatki. Pod drzewem stoi pies. Nad domem świeci słońce i płynie chmurka. Pod chmurką leci ptaszek.

1.Doskonalenie uwagi i spostrzegawczości:

  • rozwiązywanie sudoku (układamy zwierzęta i kwiaty w taki sposób, aby w każdym pionowym i poziomym rzędzie znajdowało się po jednym obrazku. Obrazki nie mogą powtarzać się w rzędach)

2.Wzbogacanie słownika:

  • wyszukiwanie słów, które nie pasują do pozostałych np.:
  • Jabłko, marchew, gruszka, śliwka
  • Rysuje, pisze, gotuje, czyta
  • Łódka, kajak, statek pociąg
  • Wróbel, sikorka, ślimak, kukułka
  • Koń, chomik, krowa, owca
  • Bocian, dorsz, makrela, pstrąg

Temat: Dbamy o zdrowie

a) Rozwijanie percepcji wzrokowej oraz słuchowej. Higiena- przybory do utrzymania czystości osobistej”- wykonywanie poleceń, klasyfikowanie, wyszukiwanie brakujących elementów i łączenie ich z odpowiednim obrazkiem. Link do karty pracy zamieszczamy poniżej:

https://chomikuj.pl/halszka64/Zdrowie/karty+pracy/5-22(1),693757621.jpg

b) Rozwijanie motoryki małej, koncentracji uwagi oraz procesów myślenia. Klasyfikowanie produktów na te które są zdrowe i te niezdrowe. Dziecko wycina i koloruje obrazki, grupując przykleja w odpowiednich miejscach. Link do karty pracy zamieszczamy poniżej:

https://chomikuj.pl/halszka64/Zdrowie/karty+pracy/m_1,693759087.jpg

c) Rozwijanie percepcji wzrokowej, koncentracji uwagi. Ćwiczenia w mowie, usprawnianie motoryki małej. „Posiłki” - dziecko wyszukuje elementy na obrazku, wycina i posługuje się klejem. Wypowiada się na temat posiłków. Link do karty pracy zamieszczamy poniżej:

https://chomikuj.pl/halszka64/Zdrowie/karty+pracy/5-6,693757446.jpg

Temat: Ale dama

1. Stańcie przed lustrem i przyglądajcie się swojemu odbiciu. Wyprostujcie plecy, złączcie stopy, ręce trzymajcie wzdłuż tułowia. Unieście prawa rękę i dotknijcie nią: oka, nosa, ucha, ramienia, biodra, kolana. Naśladujcie gestami wkładanie na prawą dłoń rękawiczki z pięcioma palcami i jednocześnie nazywajcie każdy z nich palec: kciuk, wskazujący, duży, serdeczny, mały.

2. Spróbujcie rozwiązać zagadkę: Opowiadają, choć ust nie mają. Wszystkie wyrazy z nich się składają (litery).

3. Czy wiecie,że wszystkie litery utworzone w kolejności tworzą alfabet?

Posłuchaj wierszyka:

A kto to taki. A kto to taki

A to właśnie ja litera A

Taka piękna, taka ważna elegancka i odważna

a więc teraz chyba wiecie pierwsza dama w alfabecie

Ach to ja właśnie ja. To litera A

Opowiedzcie o jakiej literze jest mowa?

Klaszcząc podzielcie na sylaby słowo dama da- ma

Policzcie na paluszkach głoski d-a-m-a

tak samo zróbcie ze słowami alfabet, litera

Posłuchajcie w skupieniu wierszyka, gdy usłyszycie głoskę A, na chwilę podnieście wysoko rękę do góry. Ile razy słyszycie głoskę A w słowach: dama, litera, alfabet?

Zapamiętajcie A jest samogłoską.

Przyjrzyjcie się uważnie małej literze a. Z jakich elementów się składa ( kółeczko i laska). Ile ich jest ? Zobaczcie jak należy ją zapisywać.

Wykonajcie ćwiczenia:

– napiszcie małą literę a palcem na wzorze

– piszcie literę a na tacce z kaszą – kilka razy po tym samym śladzie

– wyobraźcie sobie, że macie zaczarowany palec – gdy nim piszecie zostaje ślad widoczny tylko dla Was.

– Wykonajcie zadania na karcie ćwiczeń.

 https://pl.pinterest.com/pin/494903446535973308/

Temat: Bajka o książeczce

a) Rozwijanie percepcji słuchowej, koncentracji uwagi. Ćwiczenia w mowie. „Bajka o zmęczonej książeczce” - dziecko po wysłuchaniu bajki wypowiada się na temat jej treści. Link do bajki:

http://elizasmahoney.com/2013/10/05/bajka-o-zmeczonej-ksiazce-z-bajkami/  

b) Rozwijanie percepcji słuchowej, koncentracji uwagi oraz pamięci słuchowej. „Jak korzystać z książek?” - dziecko uczy się na pamięć rymowanek utrwalających zasady prawidłowego traktowania książek. Link do obrazków wraz z rymowankami zamieszczamy poniżej:

https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-5tEvzGoV3mQ%2FXqcEhcb8REI%2FAAAAAAAAVN0%2FDe8sBk3Hc6QTGhi30HUVfCt1zO4hkFRKgCLcBGAsYHQ%2Fs1600%2FDzie%2525C5%252584%252BKsi%2525C4%252585%2525C5%2525BCki%252B-%252B%2525C5%25259Awiatowy%252BDzie%2525C5%252584%252BKsi%2525C4%252585%2525C5%2525BCki%252B-%252B23%252Bkwietnia%252B-%252Bszanuj%252Bksi%2525C4%252585%2525C5%2525BCki%252B-%252Bzagadki%252B-%252Bkarty%252Bpracy%252Bdla%252Bprzedszkolaka%252B-%252BDzie%2525C5%252584%252BPostaci%252Bz%252BBajek%252B-%252B5%252Blistopada%252B-%252Bjak%252Bpost%2525C4%252599powa%2525C4%252587%252Bz%252Bksi%2525C4%252585%2525C5%2525BCk%2525C4%252585%252B%252B-%252Bprzedszkole%252B1.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fprzedszkole19.glogow.pl%2Fgrupa-iv-przyjaciele-pszczolki-mai-2-2%2F&tbnid=e8ERij1r9kOgYM&vet=12ahUKEwjk5eH204bqAhWigKQKHU1mC98QMygNegUIARDDAQ..i&docid=OQSmXB_kEOORXM&w=1456&h=1360&q=ksi%C4%85%C5%BCka%20karta%20pracy%20przedszkole&ved=2ahUKEwjk5eH204bqAhWigKQKHU1mC98QMygNegUIARDDAQ#h=1360&imgdii=tnGxBLqht3sLrM&vet=12ahUKEwjk5eH204bqAhWigKQKHU1mC98QMygNegUIARDDAQ..i&w=1456

c) Ćwiczenia grafomotoryczne. Rozwijanie procesów logicznego myślenia oraz pamięci. „Zasady korzystania z książek” - kolorowanka. Dziecko rozpoznaje zasady prawidłowego traktowania książek na podstawie symbolicznych obrazków. Utrwala szacunek wobec książek podczas starannego kolorowania zbioru zasad. Stara się wymienić wszystkie zasady z pamięci. Link do kolorowanki zamieszczamy poniżej:

https://1.bp.blogspot.com/-BI-2av5m8hc/WRSwYhrDS1I/AAAAAAAAB5E/UCUtMp-IRI4dHe7jLK4PDHMu-JCbqbZ3gCLcB/s1600/Zasady%2Bkorzystania%2Bz%2Bksiazek.jpg