Drodzy Rodzice
Znajdziecie tutaj propozycje zabaw i ćwiczeń logopedycznych. Życzymy dobrej zabawy.
Zajęcia on line https://youtu.be/Q2GGxXk5R1E
Temat: Pojazdy
Cele: wzbogacanie słownika dzieci:, usprawnianie aparatu artykulacyjnego
Zajęcia on line https://youtu.be/j4Qr15M9Bzw
Usprawnianie aparatu artykulacyjnego:
Języczek – Podróżniczek postanowił umyć swoje zabawki. Zaczął od samochodu. Wytarł go w środku (wysuwaj i chowaj prosty język, mając otwarte usta), kierownicę i kola(oblizuj górną i dolną wargą).Po umyciu odstawił samochód na półkę(przesuń czubek języka po górnych zębach, mając otwarte usta).
Wzbogacanie słownika dzieci.
Nazywanie pojazdów z wykorzystaniem zabawek, ilustracji, książeczek.
Rodzic rozkłada ilustracje, pojazdy natomiast dziecko nazywa pojazdy i wydaje dźwięki samolotu uuuu, samochody brum, brum. Dzieci mogą budować wypowiedź , opowiadając o pojazdach.
Ćwiczenie języka winda
Dziecko siedzi tyłem do rodzica , który stabilizuje jego głowę swoimi ramionami. Rodzic kładzie swoje ręce(nawilżone kremem lub oliwka) na policzkach dziecka , przesuwając dłonie w stronę uszu, wprowadzając buzię dziecka w wibrację i mówi: trrrrr....winda jedzie w górę , na koniec energicznie odrywa ręce od buzi dziecka.
Zabawa słuchowo – artykulacyjna – Dom misia
Rodzic wymienia kolejno nazwy rymów:
fotel – wanna
półka – bułka
torba – dywan
kanapa – garnek
hulajnoga – miska
chleb – młotek
dziecko powtarza za rodzicem z dokładną artykulacją
Temat: Kolorowy latawiec:
Cele: wzbogacanie słownika dzieci:, usprawnianie aparatu artykulacyjnego
Zajęcia on line https://youtu.be/_WitYLxwXmw
Zabawa 1: Co słyszysz? Czy wiatr można zobaczyć?
Zastanówmy się co słyszymy, co tworzy wiatr.
Wieje wietrzyk.
Dzieci mogą wykorzystać do zabawy chusteczki
- odgłos wiatru – falujemy delikatnie
- odgłos wichury – dzieci poruszają chustą mocniej
ćw. oddechowe – nabieramy powietrze nosem i wydmuchujemy na chusteczkę, chusteczka unosi się pod wpływem wydychanego powietrza.
Zabawa 2: Latawiec artykulacyjny
Usprawnianie aparatu artykulacyjnego:
Języczek – Podróżniczek wyszedł na spacer i postanowił pooglądać latawce fruwające na wietrze(dotykamy czubkiem języka każdego górnego zęba, mając otwarte usta).
- ćwiczenia toru brzuszno – przeponowego
dzieci leżą na plecach z rękoma ułożonymi wzdłuż tułowia. Rodzic siedzi przed nim, chwyta je za pięty(nogi leżą równolegle do podłogi).Na brzuchu dziecka,w okolicy przepony, rodzice kładą maskotkę. Podczas wdechu nosem maskotka unosi się, przy wydechu ustami -opada.
Zabawa 3: Wiosenne wierszyki -zagadki
Dzieci słuchają i dokańczają wierszyk:
- Lata osa koło ….(nosa)
- Radują się dzieci, gdy słonko mocno świeci...(świeci)
- Za chwilę zakwitną róże ….(żonkile)
- Drzew koronę zdobią pączki …..(zielone)
- piękna i radosna idzie do nas …..(wiosna)
Zabawa 4: Zabawa oddechowa – wiosenny wiatr
dzieci delikatnie dmuchają na papierowe trawki długim strumieniem powietrza.
Naśladujemy wiosenny wiatr.
Powodzenia przedszkolaczki:)
Zajęcia online https://youtu.be/LsH6-uPjVfc
Temat: Kum, kum żabka.
Cele: usprawnianie motoryki małej, utrwalanie właściwego toru oddechowego, ćwiczenia aparatu artykulacyjnego, ćwiczenia słuchu fonemowego
Dzieci przekazują sobie żabkę maskotkę lub nadmuchany balon(balonowa żabka). Dziecko,które trzyma żabkę kumka tyle razy,ile jest sylab w jego imieniu(młodsze dzieci mogą się tylko przywitać ,, kumkając”).
Zabawa 1:Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:
Przygotowujemy staw(może być z folii, z papieru)na którym rozkładamy lilie(kwiaty, liście z papieru) oraz żabkę(może być figurka lub balonowa żabka).Żaba chce przeskoczyć na drugi brzeg, ale nie chce moczyć łapek. Dzieci wykonują ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:
-
klaskamy językiem przy nisko opuszczonej żuchwie, widoczny spód języka(robimy koniki)
-
żabka przeskakuje z listka na listek: nasz języczek przeskakuje z ząbka na ząbek i dotyka każdego ząbka dokładnie i powoli przed lustrem.
,, Porządki żabki”
Mała żabka zobaczyła, że zrobił się duży bałagan w jej domku. Postanowiła posprzątać:
1.Tak pięknie szła jej praca, że podczas niej śpiewała la,la,la
2.Odmalowała sufit - ,, malowanie podniebienia czubkiem języka, przy szeroko otwartych ustach.
3.Wytrzepała dywan ,, kląskanie językiem”
4. Wytarła wszystkie książki na półce – liczenie czubkiem języka górnych zębów przy szeroko otwartych ustach.
5.Mała żabka była bardzo zadowolona z efektu, aż zaczęła cmokać z zachwytu, a potem szeroko się uśmiechnęła.
6.W nagrodę zjadła coś pysznego – naśladowanie mlaskania.
Zabawa słuchowa z kubeczkami:
Do 6 kubeczków wrzucamy różne elementy np.: fasola, guziki, makaron, folia. Dzieci rozpoznają pojedyncze odgłosy, ale również można ułożyć szereg dźwięków. Układamy kubki od najcichszego do najgłośniejszego itp.
Materiały:
6 kubeczków papierowych, plastikowych + materiał dźwiękowy.
Podczas prezentacji dziecku – dźwięku potrząsam każdym kubeczkiem z osobna.
Ćwiczenia oddechowe- ukołysz misia. Połóż na brzuszku misia i pamiętaj o prawidłowym torze oddechowym – wdech nosem i wydech buzią. Obserwuj czy rusza się twój brzuszek:)
Masażyk na wyciszenie:(rysujemy na plecach dziecka).
Na wysokiej górze (rysujemy trójkąt na plecach).
Mieszka smok(zaznaczamy palcem punkt na wierzchołku trójkąta).
Smok głośno człapie(oklepujemy całą dłonią).
Smok drzewa drapie(delikatne drapanie).
Gdy go brzuch zaboli(rysujemy palcem spiralę).
Sam jest w swej niedoli( stawiamy punkt na plecach).
Bo trudno tam wejść (kroczymy palcami po plecach).
Zajęcia on line https://youtu.be/tcSPOR8yZrk
T: Ćwiczymy prawidłową wymowę głoski L
Zajęcia on line https://youtu.be/vR52LgNe7H0
1.Podczas prawidłowej realizacji głoski L czubek języka przylega do górnych dziąsęł, boki języka dotykają wewnętrznej powierzchni zębów.
Usta są lekko rozchylone.
2.Spróbuj ze mną wymawiać głoskę L. Ukołysz swoją ulubiną lalę lub misia, śpiewając:
la,la,la.....................
3.Twoje przytulanki już śpią, więc możesz przystąpić do cwiczeń. Powtórz ładnie to co powiem.
- la, lo,lu,le
- las,laska,lama,latawiec,lawina, lawenda,lampion, lato,lutnia, lupa, lodówka
- Lucyna, ludzik, Leon, lew,legenda, lemoniada, Ludwik, luty, luneta, lawina
- Czy wiesz co to jest?
Kupujemy go w kiosku, kupujemy go w kasie
w podróż bez niego nikt nie uda się.
(bilet)
Gumowy, kolorowy w kieszeni schowany.
Staje się okrągły, gdy jest nadmuchany.
(balon)
Jaki aparat ludzie nazywają przez który na odległość ze sobą rozmawiają?
( telefon)
5.Brawo! Umiesz już wymawiać słowa , w których znajduję się jedna głoska L.
Spróbuj powtórzyć
kilka nieco trudniejszych. Policz, ile razy występuje w nich głoska L?
LOLA, LOLEK, Lalka, LEOPOLD, LOKAL
T: Głoska Ż - Ćwiczymy prawidłową wymowę:
Głoska Ż ma podwójny zapis graficzny: rz, ż
Układ artykulacyjny głoski ż – czubek języka uniesiony jest do góry, do wałka dziąsłowego,
zęby są zbliżone, wargi lekko zaokrąglone, wysunięte do przodu. Bardzo ważne jest jej dokładne
opanowanie. Ma to bezpośredniwpływ na jakość korekty wymowy pozostałych głosek tego
szeregu.
Zestaw ćwiczeń przygotowujących narządy mowy:
Ćwiczenia oddechowe:
- zdmuchiwanie płomienia świecy
- picie napjów i dmuchanie przez słomkę, robienie baniek mydlanych
- chuchanie, dmuchanie na waciki, skrawki papieru itp.
Ćwiczenia języka:
Otwórz szeroko buzię, tak jak grożny lew, pokazując przy tym zęby.
Wysuń język jak najdalej do przodu, aby nie opierał się na zębach, tak jak to robi głodny mrówkojad
Przeskakuj czubkiem języka kolejno po wszystkich górnych, tak jak wiewiórka skacze z gałązki na gałązkę.
Wysuń wargi do przodu, zrób minę, jak mały prosiaczek.
1. Postaraj się powtorzyć poprawnie sylaby:
ŻU, ŻO, ŻA,ŻY, ŻE
żuk, rzut, żubr, żółw, żyrafa, żółtko, rzodkiewka, żonkil, żarowka, żyto, rzemyk
2. Powtórz głoskę ż w obudowie samogłoskowej:
użu, ożo,aża, eże, iży
Powtórz:
burza, roża, kałuża,podróże, morze, podwórze, pożar, pożytek, strażak, garaże.
Różnicowanie głosek:
Z-Ż
Którą głoskę słyszysz ż czy z – słyszysz w wymawianych przeze mnie słowach?
W których słowach ukryła się gloska ż?
Język, jeżyk, zabawki, waza, burza, gaza, żołędzie , wieża, gazeta.
3. Powiedz w raz z rodzicem wierszyk H. Ożogowska
Żuczek i żabki
Jedna żabka z drugą żabką napotkały żuka.
Stał na dróżce, gorzko płakał, swojej mamy szukał.
Pocieszały żabki i żuka:
Twoja mama w lesie,widziałyśmy szła z koszyczkiem, jagód ci przyniesie.
Żuczek zaraz przestał płakać, otarł oczy łapką.
Ale zanim poszedł dalej podziękował żabką.
T: Zwierzęta domowe
Logorytmika wspierająca rozwój mowy dziecka
Prowadzący recytuje wiersz, pokazuje ruchem jego treść, do zabawy włącza dziecko.
Maszerują dzieci drogą
(maszerujemy z wysoko uniesionymi kolanami) dzieci kląskają językiem jak koniki
Raz, dwa, trzy!
Rączki klaszczą, tupią nogi.
(klaszczemy w ręce, tupiemy nogami)wargi parskają – wprawiając w wibrację.
Raz, dwa, trzy!
Maszerują, maszerują
(maszerują z wysoko uniesionymi kolanami)
Raz, dwa, trzy!
I wesoło podskakują.
(podskakujemy)
Raz, dwa, trzy!
Zabawa dźwiękonaśladowcza.
Rozpoznawanie zwierząt z wykorzystaniem figurek, ilustracji,książeczek.
Prowadzący rozkłada przed dziećmi ilustrację, figurki zwierząt. Następnie nazywa je i naśladuje
odgłosy zwierząt.
Dziecko powtarza te dźwięki , wskazuje na ilustracji odpowiednie zwierzę i porusza się po
pomieszczeniu, naśladując jego ruchy.
ćwiczenia artykulacyjne:
KOŃ
rżenie: iaaa, iaaa, ihaha, ihaha
uderzanie kopytami o ziemię
KURA
gdakanie: ko,ko,ko
wołanie na kurę: cip,cip
PIES
szczekanie: hau, hau
wycie psa: auuu, auuu
warczenie psa
KOT
miauczenie: miau, miau
mruczenie kota,
wołanie na kota: kici, kici
Zajęcia on-line z p. Agnieszką https://youtu.be/j4Hw6Fn23hI
Ćwiczenia logopedyczne do pracy przy terapii opóźnionego rozwoju mowy
Temat: Ćwiczenia samogłosek. Scenariusz częściowo oparty na ćwiczeniach I. Michalak – Widery „Zaczynam mówić” |
|
Cele ogólne: |
- zmiana sposobu komunikacji - stymulowanie rozwoju mowy dziecka - rozwijanie funkcji poznawczych u dziecka |
Cele szczegółowe: |
- uruchamianie potrzeby komunikowania się z otoczeniem na nowym poziomie; - usprawnianie pracy aparatu artykulacyjnego i nauka nowych wzorców artykulacyjnych - wspieranie rozwoju funkcji słuchowych - rozwijanie umiejętności rozumienia; - wzmacnianie koordynacji oddechowo - artykulacyjnej poprzez wykonywanie ćwiczeń fonacyjnych; - ćwiczenia wymowy samogłosek. |
Metody: |
- ćwiczenia artykulacyjne; - ćwiczenia sprawności narządów mowy; - ćwiczenia fonacyjne; - ćwiczenia słuchu fonemowego |
Pomoce dydaktyczne: |
karty pracy, lustro, ewentualnie kredki, do pociągnięcia po śladzie |
Wpis do dziennika |
Motywowanie dziecka do podejmowania wczesnych zabaw komunikacyjnych z logopedą, stymulowanie umiejętności rozumienia i powtarzania, usprawnianie pracy narządów artykulacyjnych i oddechowych |
Przebieg zajęć
Ćwiczenie 1.
Samogłoska A Logopeda pokazuje dziecku kartę pracy z propozycjami ćwiczeń samogłosek. Zachęca do wspólnej zabawy i modeluje sytuację, prowokując dziecko do naśladowania. Ćwiczenia podzielone są na 3 części: – wymowa samogłoski A w sposób ciągły cicho – głośno; - wymowa samogłoski A w sposób ciągły wysoko – nisko; - wymowa samogłoski A krótko. Dziecko dotyka obrazka lub przeciąga palcem po śladzie.
Ćwiczenie 2.
Logopeda pokazuje dziecku kartę pracy z propozycjami ćwiczeń samogłosek. Zachęca do wspólnej zabawy i modeluje sytuację, prowokując dziecko do naśladowania. Ćwiczenia podzielone są na 3 części: - wymowa samogłoski O krótko; - wymowa samogłoski O w sposób ciągły; - wymowa samogłoski O cicho – głośno.
Dziecko dotyka obrazka lub przeciąga palcem po śladzie.
Ćwiczenie nr 3.
Samogłoska E Logopeda pokazuje dziecku kartę pracy z propozycjami ćwiczeń samogłosek. Zachęca do wspólnej zabawy i modeluje sytuację, prowokując dziecko do naśladowania. Ćwiczenia podzielone są na 3 części: - wymowa samogłoski E w sposób ciągły - krótko; - wymowa samogłoski E cicho – głośno. Dziecko dotyka obrazka lub przeciąga palcem po śladzie.
Ćwiczenie nr 4.
Dźwięki z samogłoskami Logopeda pokazuje dziecku obrazki przedstawiające:
lecący samolot, płaczące dziecko, jadącą karetkę, wilka i małpkę .
W pierwszej części ćwiczenia logopeda nie nazywa poszczególnych obrazków, tylko prezentuje dźwięki, jakie towarzyszą każdemu wymienionemu elementowi: lecący samolot - UUU płaczące dziecko – EEE, EEE wilk – AUU, AUU małpka – UUA, UUA karetka – E-O, E-O, E-O, E-O . Zadaniem dziecka jest prawidłowe wskazanie usłyszanego dźwięku.
Ćwiczenie 5.
Zabawy mimiczne Dziecko otrzymuje od logopedy rysunki, na których różne „buźki” przedstawiają emocje (buzia smutna, wesoła, przestraszona, zła, zdziwiona). - dziecko wraz z logopedą naśladuje przed lustrem poszczególne miny (polecenie: Zrób taką samą minę, jak na rysunku, taką jak moja); - do każdej „miny” wprowadzamy przedłużoną artykulację samogłosek: mina smutna: EEE!(płacz), mina wesoła: AAA! (szeroki uśmiech), mina zaskoczona: OOO! (usta w kółeczko), mina przestraszona: III! (krzyk), mina zła: UUU! (zmarszczenie brwi). Prowokujemy dziecko do wydawania okrzyków i naśladowania wyrazów twarzy przed lustrem
Zajęcia on-line z p. Agnieszką https://youtu.be/whtF21tmOBY
Temat: Nauka samogłosek, nawiązanie dialogu |
|
Cele ogólne: |
Dziecko:
|
Cele szczegółowe: |
Dziecko:
|
Metody: |
|
Pomoce dydaktyczne: |
|
Wpis do dziennika |
Motywowanie dziecka do podejmowania wczesnych zabaw komunikacyjnych z logopedą, stymulowanie umiejętności rozumienia i powtarzania, usprawnianie pracy narządów artykulacyjnych i oddechowych |
Przebieg zajęć
Ćwiczenie 1
Przywitanie z dzieckiem maskotką np. lwem, który wita dziecko głośno wykrzykując kilkakrotnie „aaaa” . Motywowanie dziecka do przywitania się z lwem w ten sam sposób.
Ćwiczenie 2
Zabawy z rekwizytami (wg pomysłu M. Machoś – Od zabawy do mówienia. Poradnik dla rodziców i logopedów, Medycyna Praktyczna, Kraków 2012) wyzwalające wokalizację, zachęcamy dziecko do podejmowania aktywności wspólnie z terapeutą.
Kołyszemy na kocyku misia, laleczki i śpiewamy „aaa”, zachęcamy dziecko do tego, aby kołysało i śpiewało razem z logopedą/rodzicem. Przy wymawianiu „a” buzia jest szeroko otwarta.
Wypowiadanie „uuu” – w dłoniach trzymamy piłki unosimy je do góry „uuu” wzrasta natężenie głosu, opuszczamy dłonie z piłkami, wypowiadamy „uuu”, ale natężenie głosu opada. Przy wymawianiu „u” usta robią ryjek.
Wypowiadanie „iii” - piłki trzymamy w dłoniach na wysokości ust, rozciągamy dłonie i wymawiamy przedłużone „iii”, zbliżamy piłki i uderzamy nimi, wypowiadamy jednocześnie „i”. Przy wymawianiu„i” usta się uśmiechają, są rozciągnięte.
Wypowiadanie „ooo” – puszczamy bańki mydlane i dotykamy palcem kolejne bańki wykrzykując „ooo!”. Przy wymawianiu „o” usta układają się w kształcie jajka.
Wypowiadanie „yyy” - miękką piłeczkę ściskamy w rękach (obie ręce uciskają piłkę) i wypowiadamy z przesadną intonacją „y” „y” „y”. Przy wymawianiu „y” usta lekko rozciągają się, kąciki ust lekko się rozciągają.
Wypowiadanie „eee” - ręce z piłeczkami rozkładamy na boki wypowiadając kilkakrotnie „e”. Przy wymawianiu „e” usta są rozchylone, widać górne zęby.
Ćwiczenie 3
Różne minki – zabawa przed lustrem, doskonalenie sprawności narządów artykulacyjnych. Wesoły pajacyk – uśmiechamy się tak, aby było widać ząbki.
Smutny pajac – robimy podkówkę. Małpka – wywijamy wargi.
Balonik – nadmuchujemy policzki i wypuszczamy powietrze. Myszka:
- wychodzi z norki i do niej ucieka – wystawiamy język z buzi i chowamy go,
- oblizuje wąsy – dotykamy naprzemiennie językiem kącików ust.
Ćwiczenie 4
Zabawa stymulująca prawidłowy tor oddechowy.
„Burza” – dmuchamy przez słomkę na piórka umieszczone w otwartym pudełeczku w ten sposób, aby piórka wyleciały z pudełka. Podczas dmuchania słomka umieszczona jest na środku ust.
Ćwiczenie 5
Zabawa ze zwierzątkami – doskonalenie umiejętności rozumienia i wyzwalanie wokalizacji. Pokazujemy zwierzątko i prezentujemy charakterystyczny dla niego dźwięk:
Sowa – prezentujemy pacynkę i wypowiadamy słowo sowa, dodajemy mocno akcentując „hu,hu”, Myszka - prezentujemy pacynkę i wypowiadamy słowo myszka, dodajemy mocno akcentując „pi,pi”, Baran - prezentujemy pacynkę i wypowiadamy słowo baran, dodajemy mocno akcentując „be, be”. Zachęcamy dziecko do powtarzania wyrażeń dźwiękonaśladowczych.
Dalszy etap zabawy to prezentacja dziecku 3 pacynek, pokazujemy kolejno: sowę, myszkę, barana i wypowiadamy odpowiednio: „hu,hu”, „pi,pi”, „be,be”.
Następnie kładziemy 3 pacynki przed dzieckiem na stole, prosimy kolejno gdzie jest:
- sowa - „hu,hu”,
- myszka - „pi,pi”,
- baran - „be, be”.
Zadaniem dziecka jest wskazanie odpowiedniej pacynki, początkowo, jeśli zajdzie potrzeba możemy wspierać dziecko podpowiedzią fizyczną.
Ćwiczenie 6
Pożegnanie piosenką śpiewaną na melodię „Panie Janie…”:
„Żegnaj P…., żegnaj P…., koniec już, koniec już, jutro się spotkamy, jutro się spotkamy, pa, pa, pa, pa, pa, pa”
Zapraszam do obejrzenia filmu nagranego przez p. Agnieszkę pt. "Samogłoskowa wieża Księżniczki - ćwiczenia artykulacyjne"
Zapraszam na zajęcia logopedyczne z p. Agnieszką:
Temat: Dlaczego dzieci nie mówią?
Ćwiczenia logopedyczne w domu!
https://www.youtube.com/watch?v=V_SHb18DxDw
https://www.youtube.com/watch?v=YgzonV70zRA
Temat:Rymowane poszukiwanie
Jakie owady Języczek – Wędrowniczek spotkał na łące?
1.Ćwiczenie słuchowe
Polecenie: Powtórz nazwy owadów w takiej samej kolejności w jakiej wypowie Języczek Wędrowniczek.
OSA – MOTYL
MRÓWKA – ŻUK
BIEDRONKA – BĄK
KOMAR – MUCHA
– ŻUK ŻUK- BIEDRONKA- KOMAR – BĄK OSA- KOMAR – MRÓWKA – PSZCZOŁA
2.Wakacyjne słuchanie
Wypowiem różne zdania o tym, co dzieje się na wakacjach. Słuchaj uważnie i spróbuj policzyć, ile jest słów w każdym zdaniu.
TATA PŁYWA DZIECI ZBIERAJĄ MUSZELKI MAMA LEŻY NA LEŻAKU CHŁOPCY GRAJĄ W PIŁKĘ OLA JE LODY WSKAZÓWKA:
Do realizacji tego ćwiczenia można wykorzystać klocki. Prosimy dziecko, by ułożyło w ciągu tyle klocków, ile jest słów w zdaniu.
3. Na plaży
Posłuchaj uważnie słów. Powtórz słowa, które usłyszałeś/aś
fa -le
pia-sek
mu-szla
wie – lo- ryb
oś-mior-ni-ca
4.Zagadka dżwiękowa - https://www.youtube.com/watch?v=bF8xVgPVfrI
Temat: Poznaję siebie i otaczający świat
Cele: utrwalanie znajomości schematu ciała, doskonalenie uwagi słuchowej, rozwijanie sprawności ruchowej.
1. Poznaje swoje ciało:
To jest moja głowa- do myślenia gotowa
Uszy uważnie słuchają,
Nos służy do wąchania,
Usta do śpiewania la,la,la
2. Bajka logopedyczna:
Języczek podróżniczek wyszedł na podwórko, trzymając w ręku kubek mleka. Mleko było gorące, więc języczek zaczął na nie dmuchać ( wdech nosem, wydech ustami). Kot mruczek ocierał się o nogi Języczka( oprzyj czubek języka o dolne zęby, unieś
środek do podniebienia i mlaskaj), a pies mruczek wybiegł z budy( wysuwaj i chowaj prosty język przy otwartych ustach) i wesoło szczekał.
3. Zabawa słuchowo – ruchowa
Powrót do zagrody
Prowadzący opowiada historyjkę.
Na łące pasło się stado owiec. Zwierzęta ze smakiem żuły soczystą trawę( ruszanie brodą przy złączonych wargach). Całe stado wyszło na drogę i przeskoczyło rów(przeskakiwanie przez rozłożoną skakankę).Na drodze rosły drzewa a ich gałęzie
tworzyły tunel( rodzice tworzą tunel – wyciągają do przodu ręce, a dzieci chodzą na czworakach).Stado doszło do rzeki, przeszło po moście – przechodzenie po krześle z pomocą rodziców) i dotarło do zagrody.
4. Ćwiczenia stóp:
Dziecko leży na plecach z rękoma ułożonymi wzdłuż tułowia. Rodzic siedzi przed nim i kciukiem naciska punktowo spód stopy dziecka: od pięty do małego palca, potem wraca do pięty i znów od piety do kolejnego palca. Następnie zatrzymuje się
pomiędzy dużym palcem a kolejnym, wykonuje nacisk i mocne wibracje. Najpierw wykonuje ćwiczenie na stopie prawej a potem lewej. Ćwiczenie wykonujemy od 2 do 5 minut.
5. Ćwiczenia manualne:
Dzieci rozkładają wycięte z gazet ilustracje głów zwierząt. Wskazują na nich oczy, uszy, nos i tak dalej. Następnie rodzic przecina poziomo ilustrację głów wszystkich zwierząt i miesza je. Zadaniem dzieci jest skomponować z tych elementów portret wg
własnego pomysłu i przyklejenie go na kartce.
Temat: Głoska L w izolacji i nagłosie
Cele: – usprawnianie funkcji mownych – oddychania, motoryki artykulatorów, fonacji. Przypomnienie zasad poprawnej wymowy głoski L oraz ćwiczenia utrwalające wymowę tej głoski w izolacji, sylabach, w nagłosie.
1. Wypowiadanie głoski L w sylabach: la,la,la lo,lo,lo le,le,le ly,ly,ly
2. Ćwiczenia fonacyjne: Wymawianie, śpiewanie samogłosek (początkowo jednej, a potem ich kombinacji) - a-a - a-a-a - a-a-a-a ( identycznie pozostałe o, u, e, i, y)
3. Mruczenie: muuu, muuu
4. Omówienie zasad poprawnej wymowy głoski L – czubek języka przylega do górnych dziąseł, boki języka dotykają wewnętrznej powierzchni zębów przedtrzonowych i trzonowych, usta lekko rozchylone.
https://www.youtube.com/watch?v=X_TBRPj4y4k
5. Zagadki
W lecie ludzie dla ochłody jedzą na patyku ….....
Sosnowy, dębowy, stary lub młody, rosną w nim grzyby i jagody.........
Mocna, drewniana u góry zagięta, dziadziuś idąc na spacer, zawsze o niej pamięta.....
Na białym fartuchu słuchawki dwie nosi. Pilnuje nasłuchuje jak twe serce pracuje...
Temat: Zabawy logopedyczne usprawniające aparat mowy
1.Opowiadanie połączone z ćwiczeniem:
Języczek Wędrowniczek poszedł na łąkę(odbijaj czubek języka za górnymi zębami, mając otwarte usta).
Zobaczył tam nieznane mu dotąd zwierzęta i ptaki: bociana z długim czerwonym dziobem(ściągnij wargi w dzióbek),
skaczącą zieloną żabkę(dotykaj czubkiem języka górnej, następnie dolnej wargi, mając otwarte usta),
kolorowe motylki, latające wysoko(przesuwaj czubkiem języka po górnych zębach).
Języczek uśmiechnął się radośnie( rozciągnij wargi w szerokim uśmiechu).
2.Biegające rumaki ( ćwiczenia usprawniające mięśnie języka)
Kląskamy językiem jak koniki – pięć razy
Kląskamy z jednoczesnym uśmiechem – pięć razy
Kląskamy z jednoczesnym ryjkiem z warg – pięć razy
Kląskamy z jednoczesnym uśmiechem i ryjkiem na zmianę – pięć razy
https://www.youtube.com/watch?v=31OGERTd2U0
3. Zabawy z motoryką małą ściśle związaną z procesami mówienia
Zabawki domowej roboty: Sprawne rączki to sprawne języki.
I Farby do malowania palcami - Rzeczy, które potrzebujesz:
3 łyżki cukru, 1/2 łyżeczki soli, 1/2 szklanki mąki kukurydzianej, 2 szklanki wody, barwniki do żywności.
Zmieszaj cukier, sól i mąkę razem.
Zalej wszystko wodą i dokładnie wymieszaj.
Następnie przelej do małych słoiczków.
Do każdego słoiczka dodaj barwnik do żywności, tyle ile uważasz i jak intensywny chcesz mieć kolor. Bardzo dokładnie wymieszaj wszystko razem.
II Farba do malowania palcami - Do jednej łyżki stołowej (15 ml) farby temperowej dodaj 1-3 łyżek stołowych (15-45 ml) skrobi w płynie.
III Rozpuść w odrobinie zimnej wody 125 g krochmalu lub 220 g mąki ziemniaczanej. Dodaj 900 ml wrzątku i gotuj, aż masa zgęstnieje. Zdejmij masę z ognia i rozpuść w niej 40 płatków mydlanych. Przełóż niewielkie porcje masy do pojemników i dodaj farbę plakatową, wodną lub barwniki spożywcze. Dowolnym przedmiotem można teraz odciskać wzory. Możesz użyć do tego grzebienia, klamerki do bielizny, gąbki, tubki tekturowej. Dla ambitnego malarza pojemnik na jajka czy stare foremki do babeczek to świetna paleta.
IV Farby do malowania palcami - Na każdy kolor farbki potrzeba:
100 ml wody
4 łyżki mąki
barwnik spożywczy (ew. sok z borówek, szpinaku, wiśni lub buraków czerwonych)
Barwnik wymieszaj z wodą (każdy kolor osobno!), dodaj mąkę i dobrze wymieszaj żeby nie było grudek. Gotowe! Farbki przechowuj do 2 tygodni w lodówce w szczelnie zamkniętych słoiczkach.
V Farbki, przedmioty z ciasta, masa solna i inne:
Farbki
1 filiżanka skrobi kukurydzianej
2 filiżanki gorącej wody
1 filiżanka zimnej wody
farbki spożywcze
1 torebka żelatyny
Skrobię wymieszaj z 3 zimnej wody aż powstanie gładka pasta. W pozostałej zimnej wodzie rozpuść żelatynę, odstaw na moment. Gorąca wodę bardzo wolno wlej do pasty ze skrobi ciągle mieszając. Na małym ogniu zagotuj i mieszaj jeszcze chwilę. Zdejmij z ognia i dodaj rozpuszczoną żelatynę. Po wystudzeniu podziel na części i do każdej dodaj po kilka kropel barwnika. Tak przygotowane farbki zachowują zamknięte w słoiczkach w lodówce świeżość przez ponad tydzień.
• Przedmioty z ciasta
W dużym garnku wymieszaj 225 g skrobi kukurydzianej (mąki ziemniaczanej) i 350 g proszku do pieczenia. Wlej 350 ml wrzątku, mieszaj aż do zgęstnienia i uzyskania gładkiej masy. Wyłóż na chłodną powierzchnię i przykryj wilgotną ścierką. Gdy ciasto ostygnie, wyrabiaj je, oprószywszy uprzednio ręce mąką ziemniaczaną, aż będzie gładkie i łatwe do wałkowania. Można podzielić ciasto na mniejsze porcje i zabarwić je różnokolorowymi barwnikami spożywczymi. Rozwałkuj i wytnij foremkami do ciasta różne kształty. Upiecz w piekarniku w temperaturze 250 – 300 stopni aż do stwardnienia.
• Masa solna
Wymieszaj w dużej misce 2 szklanki mąki, 1 szklankę soli i 1,25 szklanki wody. Zmieszaj mąkę z solą, stopniowo dodawaj wodę. Jeżeli ciasto się lepi, dodaj więcej mąki. Ciasto powinno być suche i łatwo się wyrabiać. Takie ciasto można przechowywać w plastikowej torebce w lodówce do 3 tygodni. Może być używane jak plastelina.
• Miękka plastelina dla małych dzieci
W dużej misce wymieszaj 400 g mąki, 120 ml oleju jadalnego i 120 ml wody. Wyrób dobrze, dodając w razie potrzeby trochę wody, by masę związać.
• Stempelki warzywne
Małym, bardzo ostrym nożykiem wytnij na ziemniaku różne kształty np. trójkąty, gwiazdki, serduszka. Następnie usuń niepotrzebne fragmenty, by uzyskać wypukłą pieczątką. Można w ten sposób wycinać dowolne pieczątki z różnych warzyw. Maczając taki stempelek w farbie, można odbijać na papierze serie różnych wzorów.
• Farby do wyciskania z butelek
Zmieszaj 4 szklanki mąki, 4 szklanki soli i 4 szklanki wody i zmiksuj. Podziel na kilka części i każdą z nich zabarw temperami lub barwnikami spożywczymi. Używaj na świeżo. Po wyschnięciu obrazka, co trwa kilka dni, nabierze on ładnego połysku.
• Butelki do wyciskania farby
Wykorzystaj butelki z miękkiego plastiku z otworkami w korku. Zazwyczaj wystarcza otwór o średnicy ok. 4 mm.
• Plaża na deszczowy dzień
Wypełnij dużą miskę kaszą kukurydzianą lub żwirem do akwarium. Ustaw pojemnik na dużym ręczniku kąpielowym lub na starym prześcieradle i daj dziecku do zabawy dużo różnych pojemników i łyżek.
kreda domowej roboty
barwnik spożywczy (w proszku)
1/2 filiżanki wody
3 łyżki gipsu
folia aluminiowa lub papierowe kubeczki
Wodę, gips i barwnik dobrze razem wymieszaj. Zawiń w folię aluminiową w rulon i zostaw do wyschnięcia. Gotowe.
Wariant 2: Napełnij kubeczki otrzymaną masą. Po wyschnięciu natnij kubek i wyjmij z niego zaschniętą
płyn na bańki mydlane - przepis 2
225 ml płynu do naczyń
3 l wody
1 łyżka gliceryny (do kupienia w aptece)
Wszystkie składniki dobrze wymieszać. Płyn jest gotowy, kiedy przestanie się pienić.