Plan wyjść i wycieczek

Wrzesień:

  • " Bezpieczna droga do przedszkola" - spacer uliczkami osiedla. Poznanie ulic i dróg oraz niebezpieczeństw  jakie mogą spotkać dzieci podczas przychodzenia do przedszkola
  • " W sadzie" - wycieczka. Zdobywanie wiadomości drogą obserwacji, doświadczeń i spontanicznych spostrzeżeń
  • " W ogrodzie" - wyjście do ogródków działkowych. Zapoznanie dzieci z grupami roślin: ozdobnych i warzywnych. Kształtowanie pojęć; drzewa, krzewy
  • " Park w końcu lata" - spacer. Obserwacja wyglądu drzew liściastych, iglastych i innych roślin oraz pogody
  • " Mój Elbląg" - spacer. Zapoznanie dzieci z nowoczesną architekturą naszego miasta
  • " Na skrzyżowaniu ulic" - wyjście. Przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach. obserwacja ruchu ulicznego
  • " Na posterunku" - wycieczka. Zapoznanie z pracą Policjanta. Rozmowa o pracy. Oglądanie radiowozu, akcesoriów potrzebnych do pracy. Zaproszenie policjantów do przedszkola na rozmowę z młodszymi przedszkolakami
  • " Wyjście do parafii św. Floriana" - połączone ze Mszą św.  Obserwacja warunków atmosferycznych

Październik:

  • " W muzeum" - wycieczka. Oglądanie eksponatów, rozmowa z kustoszem. Zwrócenie uwagi na odpowiednie zachowanie się w miejscu publicznym
  • " Park jesienią" - spacer. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie jesienią ( żółknięcie liści, wiatr, niższa temperatura, zachmurzenie). Porównywanie ze spostrzeżeniami z poprzedniego spaceru
  • " Wyjście do Domu Kultury" -  zapoznanie dzieci z budynkiem i możliwością udziału w  różnych zajęciach 
  • " Elbląg dawniej i dziś" - spacer ulicami. Uchwycenie charakterystycznych cech zabudowy nowoczesnej i dawnej naszego miasta
  • " Co zanieczyszcza?" - spacer ulicami osiedla. Zwrócenie uwagi na zanieczyszczenia środowiska odpadami. Zachęcenie do wrzucania śmieci do pojemników do tego przeznaczonych
  • " Jesień w parku" - spacer. Rozpoznawanie i nazywanie drzew, ich liści i owoców. Zbieranie "darów" jesieni. Wykorzystywanie do wykonania ludzików dla dzieci z młodszych grup
  • " W bibliotece" - wycieczka. Uczestnictwo w lekcji bibliotecznej. Oglądanie księgozbioru, wypożyczenie książki do wspólnego czytania w przedszkolu
  • " Wyjście do parku Traugutta" - uczczenie wyboru Karola Wojtyły na papieża, zapalenie zniczy. Zobaczenie Krzyża Papieskiego, jako pamiątki po wizycie w Elblągu ojca świętego Jana Pawła II
  • " Wyjście na cmentarz" - rozwijanie poczucia przynależności do rodziny. Kultywowanie pamięci o bliskich, którzy odeszli, zmarli, oddanie czci i zapalenie zniczy Bezpieczne poruszanie się po drogach i kulturalne zachowanie się w miejscach pamięci.
  • " Pochód Wszystkich Świętych" -  uczczenie  naszych braci chrześcijan, którzy przebywają już w niebie, przy Bogu Ojcu; to właśnie ten dzień jest wyrazem naszej wiary w obcowanie świętych, w ich moc sprawczą w naszym życiu, właśnie ten dzień przypomina, że każdy z nas jest powołany do świętości 

Listopad:

  • " W bibliotece" - wycieczka. Uczestnictwo w lekcji bibliotecznej poświęconej roli książki w życiu przedszkolaka
  • " Okolice przedszkola" - spacer. Przypomnienie zasad bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Obserwacja napotkanych zwierząt
  • U lekarza" - wycieczka do przychodni. Rozmowa z lekarzem na temat sposobów unikania choroby
  • " W Galerii El" - wycieczka.Zapoznanie dzieci ze sztuką
  • " PTTK" - wyjście. Zwrócenie uwagi na kulturalne zachowanie się w miejscach publicznych

Grudzień:

  • "Urząd Miasta w świątecznym wystroju" - wycieczka. Oglądanie przyozdobionego budynku, spotkanie z przedstawicielem urzędu, rozmowa o pracy
  • " Dbamy o ptaki" - spacer. Obserwacja zachowań ptaków zimujących w naszym kraju. Przypomnienie o dokarmianiu ptaków w zimie
  • " Najpiękniejsza choinka" - wycieczka do Bażantarnii. Rozpoznawanie drzew iglastych i liściastych. Zwrócenie uwagi na dbanie o środowisko naturalne poprzez kupowanie drzewek w miejscach do tego wyznaczonych, a nie dokonywania samodzielnego wyrębu
  • " Święta tuż, tuż" - spacer ulicami naszego osiedla. Podziwianie świątecznego wystroju
  • "Przed Sylwestrem" - spacer ulicami miasta. Obserwowanie  odświętnych dekoracji, obserwowanie ruchu, przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach

Styczeń:

  • " Park zimą" - wyjście. Obserwacja wyglądu parku, drzew , krzewów. Porównywanie wyglądu parku w zimowej szacie z obrazem zapamiętanym podczas wyjścia jesiennego
  •  " Śniegowe budowle" - spacer. Przypomnienie o  odpowiednim ubieraniu się na zimowy spacer
  • " W aptece" - wycieczka. Rozmowa z panią pracującą w aptece. Prowadzenie rozmów na temat leków. przestrzeganie dzieci przed samodzielnym zażywaniem lekarstw bez wiedzy i zgody osób dorosłych
  • " Drzewa w zimie" - spacer w okolice przedszkola. Podziwianie oszronionych drzew. Wyjaśnienie dzieciom tego zjawiska
  • " Zimowy spacer po parku" -  podziwianie krajobrazu zimą. Obserwacja zachowania napotkanych zwierząt. Wyciąganie wniosków dotyczących pomocy zwierzętom w okresie zimy
  • " W gabinecie stomatologicznym" - wycieczka. Rozmowa połączona z pokazem prawidłowego szczotkowania zębów. Przełamywanie lęku przed badaniem uzębienia
  • " Wyjście do parafii św. Floriana" - połączone ze Mszą św.  Obserwacja warunków atmosferycznych. Utrwalanie umiejętności chodzenia w parach

Luty:

  • " Zabawy na śniegu" -  spacer w okolice przedszkola. Rzucanie śnieżkami. Przestrzeganie przed niebezpiecznymi zabawami na śniegu
  • " Mali detektywi" - wyjście do parku. Poznawanie śladów pozostawionych na śniegu, rozpoznawanie do kogo należą
  • " Jaki kolor ma śnieg?" - spacer na boisko ZS nr 2. Oglądanie śniegu na drzewach, krzewach, pod nogami. Nabranie do szklanki. Wykonanie eksperymentu z topnieniem, porównywanie wyglądu
  • " Ptaszki w karmniku" - spacer. Obserwacja ptaków przy karmniku. Nazywanie ptaków
  • Pamięć o zamordowanych  i poległych oficerów oraz żołnierzy AKwyjście pod pomnik Polskiego Państwa Podziemnego.Uczczenie rocznicy utworzenia Armii Krajowej i pamięci oficerów i żołnierzy Armii Krajowej, zapalenie zniczy, złożenie kwiatów.
  • " W kinie" - wycieczka. Oglądanie filmu przeznaczonego dla dzieci. Zwiedzanie wnętrza, rozmowa z pracownikami
  • " Zima w mieście" - spacer. Podziwianie krajobrazu Elbląga w zimowej szacie
  • " Elbląska  Starówka" - wycieczka na Starówkę. Poznanie legend Elbląskich. Podziwianie Stare Miasto i jego historycznej zabudowy

Marzec:

  • " Pamięć o żołnierzach Niezłomnych"- wyjście pod pomnik  Polskiego Państwa Podziemnego . Uczczenie pamięci Żołnierzy Wyklętych i Armii Krajowej. Uczestniczenie w Apelu Narodowego Dnia  Pamięci Żołnierzy Wyklętych, zapalenie zniczy, złożenie kwiatów.
  • " W poszukiwaniu wiosny" - spacer po osiedlu. Oglądanie i nazywanie pierwszych wiosennych kwiatów. Zwrócenie uwagi na gatunki chronione
  • " W gabinecie stomatologicznym" - wycieczka. Rozmowa o ochronie zębów. Dokonanie przeglądu uzębienia
  • " W bibliotece" - wycieczka. Spotkanie z ciekawymi ludźmi
  • " Pierwsze kwiaty" - wyjście go ogródków działkowych. Nazywanie kwiatów, przypomnienie nazw tych chronionych
  • " Droga Krzyżowa" - wyjście do kościoła św. Floriana całej społeczności przedszkolnej. Nabożeństwo  w symboliczny sposób ma odtworzyć drogę Jezusa Chrystusa od skazania na śmierć do złożenia do grobu.

Kwiecień:

  • " Wiosna w parku"  - wyjście. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie wiosną. Porównywanie z zimą i jesienią
  •  " Pomnik Jana Pawła II" - wyjście. Uczczenie pamięci wielkiego Polaka papieża Jana Pawła II. Złożenie kwiatów, zapalenie zniczy
  • " Ptaki " - wyjście w okolice ogródków działkowych. Obserwacja ptaków, które powróciły do nas z ciepłych krajów
  • " W bibliotece" - wycieczka. Spotkanie z osobami pracującymi w bibliotece. Utrwalanie zainteresowania czytelnictwem
  • " Nad rzeką" - wycieczka. Obserwacja roślinności, rozmowy o zagrożeniach związanych z wodą. Oglądanie mostu
  • „ Wiosenna łąka”- wycieczka na pobliską łąkę; obserwacja roślinności i owadów.
  • „ Dzień Ziemi” - spacer do parku, podziwianie zieleni, rozumienie potrzeby dbania o środowisko, posadzenie młodej rośliny.
  • " Dworzec PKP" - wycieczka na dworzec PKP. Rozmowa z pracownikami. Oglądanie budynku, wyjścia na perony. Zachowanie bezpieczeństwa podczas przejazdu pociągu
  • " Marsz Biało - czerwony przedszkolaków" - wyjście pod Pomnik Wolności, na Plac Konstytucji celem uczczenia Święta Flagi Rzeczpospolitej

Maj:

  • " Zawodowa Straż Pożarna" - wycieczka.Uczczenie święta św. Floriana, który jest patronem strażaków oraz grupy Iskierek.Celem jest opanowanie przez dzieci niezbędnych  umiejętności w sytuacjach zagrożenia oraz wiedzy z zakresu edukacji przeciwpożarowe oraz poznanie zawodu strażaka. 
  • „ Nasz kraj, nasze miasto” - spacer po mieście w poszukiwaniu symboli narodowych: flagi, godła, herbu miasta.
  • " Ścieżka edukacyjna" - wyjście na Plac Konstytucji. . Kształtowanie poczucia przynależności do narodu
  • " Wiosna w sadzie, na łące" - wycieczka. Nazywanie, różnicowanie drzew owocowych. Zwrócenie uwagi na rolę pszczół w zapylaniu kwiatów
  • " Majówka" - wyjście do ogródków działkowych. Obserwacja zwierząt. Kształtowanie spostrzegawczości
  • " W sklepie zoologicznym" - wycieczka do sklepu. Obserwacja pracy sprzedawców, wyglądu sklepu, zwierząt. Wdrażanie do właściwego zachowania się w sklepie
  • " Wyjście do parafii św. Floriana" - połączone ze Mszą św.  Zachowanie bezpieczeństwa podczas wyjścia

Czerwiec:

  • " Dzień Dziecka" - wycieczka z wykorzystaniem środowiska naturalnego
  • " Olimpiada sportowa" - wyjście do ZS nr2. Kształtowanie sprawności ruchowej 
  • " Księgarnia" - wycieczka. Oglądanie wystroju, poznawania działów na jakie podzielone są książki. Rozmowa z pracownikami. Wczucie się dzieci w atmosferę ciszy, która powinna towarzyszyć w takim sklepie
  • " Na łące" - wyjście. Obserwowanie owadów, nazywanie najczęściej spotykanych roślin łąkowych
  • " Park latem" - wyjście. Dostrzeganie różnic w wyglądzie parku w różnych porach roku
  • " Lato czeka" - wyjście połączone z omówieniem zagrożeń czyhających na dzieci podczas wakacyjnych wyjazdów
  • " Pielgrzymka do Gietrzwałdu" - pielgrzymka dziękczynna. Podziękowanie za czas spędzony w przedszkolu. Prośba o łaski na dalszą edukację szkolną
  •  " Wyjście do parafii św. Floriana" - połączone ze Mszą św.  Zachowanie bezpieczeństwa  ruchu  drogowego

 

Lipiec:

  • "Zbieramy igiełki" - wyjście w okolice przedszkola połączone ze zbieraniem materiału przyrodniczego z różnych  drzew iglastych
  • " Igiełki" - eksperymentowanie materiałem przyrodniczym. Poznanie nowego tworzywa przyrodniczego - igły z różnych drzew iglastych ( świerk, modrzew). Badanie właściwości tworzywa. Tworzenie ciekawej kompozycji konstrukcyjno - technicznej
  • " Co widzę" - rysowanie kolorową kredką poprzedzone oglądaniem reprodukcji i  spacerem  uliczkami osiedla. Zwrócenie uwagi na charakterystyczne widoki, budynki, elementy przyrody. Dostrzeganie piękna wokół siebie
  • " Drzewa w ogródkach działkowych"  -  rozmowa połączona z obserwacją. Wzbogacanie wrażeń  wzrokowych, słuchowych. 
  • " Zabawa w Bażantarni" - wycieczka połączona z zabawami ruchowymi
  • " Dworzec PKP" - wycieczka. Przybliżenie specyfiki pracy  na kolei oraz poznanie niektórych zawodów związanych z koleją. Przestrzeganie  zasad bezpieczeństwa
  • " Lato w bibliotece" -  wycieczka do biblioteki na Starym Mieście
  • " Lato w Galerii El" - wycieczka. Kształtowanie prawidłowego zachowania się w miejscach publicznych

Sierpień:

  • " Pełnia lata" - spacer w pobliżu przedszkola.  Obserwowanie  zjawisk zachodzących w przyrodzie w czasie lata. Umiejętność przyporządkowania ilustracji do właściwej rośliny
  • " Na łące" - rozmowa połączona z działaniem. Zbieranie polnych kwiatów, trawy. Stworzenie możliwości obcowania z naturą. Doskonalenie wrażliwości słuchowej
  • " Eksperymentowanie z wodą" - wzbogacenie wiadomości o otaczającym świecie. Zwracanie uwagi na kolor, smak, zapach. Nabywanie umiejętności przelewania wody do różnych naczyń
  • " Wakacje w kinie" - wyjście na bajkę do  kina  Światowid
  • " Co słychać podczas wakacji w  Muzeum" - wycieczka do Muzeum Archeologicznego w Elblągu
  • " Muzeum w lecie" - wycieczka. Zwiedzanie zabytków 
  • " Podróż tramwajem" - wycieczka na przystanek PKS. Oglądanie poczekalni, kas, stanowisk do odjazdu i przyjazdu autobusów